Ghilezan: Scorul testelor PISA este consecința batjocoririi profesorilor din ultimii 20 de ani!
Postat de Gold FM Radio pe 11 decembrie 2023
Autor: Oana-Medeea Groza
În emisiunea „Ce-i în Gușă, și-n căpușă”, moderată de Cozmin Gușă la Radio Gold FM, jurnalistul Marius Ghilezan a vorbit despre semnificația scorurilor testelor PISA, ce ne așază pe penultimul loc în UE legat de performanța intelectuală a elevilor.
România participă la testările PISA de peste 2 decenii, însă în tot acest timp nu s-au înregistrat performanțe semnificative ale elevilor, ci, dimpotrivă, rezultatele par să fie din ce în ce mai proaste de la o testare la alta. România se clasează pe penultimul loc în Uniunea Europeană, pe ultimul loc situându-se Bulgaria. Nu reușim să depășim nivelul general de competență 2, care este considerat nivelul critic, iar mulți dintre elevii testați sunt, practic, analfabeți funcționali, neînțelegând cerințele și textele așternute în fața lor.
„Rezultatul nu este atât de dezastruos cum e proiectat în media. Ocupăm locul 47 din cele 81 de țări măsurate de către OECD”, și-a început analiza Marius Ghilezan. De reținut este că testele PISA (Programme for International Student Assessment) evaluează gradul de înțelegere a unui text scris, se cer calcule matematice simple și se adresează generației de 15 ani. O simplă accesare a site-ului oficial al PISA dezvăluie că Germania, Finlanda și Franța au decăzut din clasamentul țărilor cu rezultate de top, deși alocă educației bugete de peste 300 de miliarde de euro (bani proveniți atât din surse publice, cât și din surse private), în comparație cu România, care alocă doar 10 miliarde. Acest lucru indică poate un dezastru mai mare decât cel din România.
În comparație cu generațiile de părinți, deci ale celor care au fost elevi în urmă cu mai bine de 20-30 de ani, copiii din ziua de astăzi au o inteligență (emoțională) diferită față de inteligența adulților, conform observațiilor jurnalistului Marius Ghilezan. „Diferența față de generația noastră este recunoscută și de ei; nu mai au gradul de socializare pe care îl aveam noi și nici măcar libertatea de mișcare pe care o aveam noi. Vorbesc aici de tineri de 15-16 ani, publicul țintă din studiul PISA. Părinții sunt mult mai aspri, și, deși copiii nu mai au aceeași libertate, sunt mai cuminți decât noi, sunt mai supravegheați de părinți. Provenind din familii foarte bune, copiii au o inteligență nativă. Prin inteligența lor emoțională superioară mă refer că ei sunt stabili pe psihicul lor, sunt oameni care nu au temeri, nu au frici, nu au lipsuri și sunt mai siguri pe ei” este portretul elevilor pe care l-a conturat Marius Ghilezan în baza experienței sale didactice de la licee private din București.
Se pregătește noul buget pentru 2024 și suma alocată pentru educație rămâne la cota de 10 miliarde de euro, o sumă infimă. Aceste rezultate la testele PISA, catalogate ca fiind dezastruoase, reflectă cei (peste) 20 de ani de bătaie de joc la adresa profesorilor. Vara trecută, profesorii au fost scoși în stradă la proteste de serviciile de informații fidele lui Iohannis, scopul fiind anularea venirii la guvernare a lui Ciolacu. Profesorii au și ei o parte de vină pentru dezastrul din sistemul de învățământ pentru că nu se revoltă și nu sunt suficient de fermi.
Emisiunea „Ce-i în Gușă, și-n căpușă”, moderată de Cozmin Gușă, poate fi urmărită de luni până joi, pe Radio Gold FM, începând cu ora 13. Înregistrarea integrală poate fi urmărită pe pagina de Facebook a Radio Gold FM România, dar și pe platforma goldtv.ro