Turcan a primit de la Stegerean 10 tablouri care au ajuns în birourile de la Ministerul Culturii

Postat de pe 2 februarie 2024

Petru Romoșan: Raluca Turcan a primit de la Stegerean 10 tablouri care au ajuns în birourile de la Ministerul Culturii. Acestea nu respectă normale de protecție a operelor de artă în vigoare. Favorul lui Stegerean explică lipsa de reacție a ministrului Turcan în scandalul tablourilor false.

Petru Romoșan: Raluca Turcan a primit de la Stegerean 10 tablouri care au ajuns în birourile de la Ministerul Culturii. Acestea nu respectă normale de protecție a operelor de artă în vigoare. Favorul lui Stegerean explică lipsa de reacție a ministrului Turcan în scandalul tablourilor false.

Autor: Oana-Medeea Groza

În emisiunea „Dincolo de propagandă”, moderată de Andrei Gușă la Radio Gold FM, analistul Petru Romoșan a pus sub lupă scandalul falsurilor lui Adrian Năstase, expuse la Muzeul Național de Artă al României, prezentând informații la cald despre desfășurarea investigațiilor.  

Muzeul Național de Artă al României ar fi trebuit înainte de toate, înainte de a deschide expoziția „Victor Brauner. Între oniric și ocult”, să solicite expertiza lui Samy Kinge, expertul recunoscut internațional în opera lui Brauner. Este absolut necesar acest pas, iar saltul peste această etapă aproape că reprezintă o ilegalitate, având în vedere valoarea colosală a operelor lui Brauner.

Adrian Buga a fost bănuit, pe nedrept, că ar fi „trompeta serviciilor secrete” în acest scandal. Scopul principal al scandalului nu a fost Victor Brauner și corectarea unor greșeli făcute în expoziție, ci atacul la adresa lui Adrian Năstase, care se pregătea să-și prezinte candidatura la președinție. Adrian Năstase susține că a făcut închisoare doar din vina lui Traian Băsescu, negând orice implicație a lui Florian Coldea în toată această tărășenie. Petru Romoșan a evidențiat faptul că Adrian Năstase a fost „recuperat” de către Statul Paralel și așa se explică protecția de care beneficiază în acest scandal de proporții.

Adrian Buga a publicat o reacție pe pagina sa de Facebook cu privire la evoluția scandalului:

„VICTOR BRAUNER – PROTEST

La început au fost amenințări ’prietenești’, ’sfaturi și îndemnuri’ care au culminat spre final, în public, cu apelativul NESIMȚIT!

Vreau să postez, sper că ultima dată, împotriva acestei probleme, care m-a epuizat, și doresc să punctez fiecare etapă a acestui scandal care trebuia să fie închis cu atenție și cu diplomație.

De Ziua națională a României, 1 Decembrie 2023, sunt invitat în calitate de Membru al Asociației Prietenii MNAR la deschiderea oficială a expoziției: Victor Brauner ’Între ocult și oniric’. Privesc toate lucrările și primesc un șoc când văd ce lucrări au fost expuse printre cele fără probleme!

Chiar atunci, pe loc, vorbesc public și atrag atenția unor specialiști implicați în proiect! Și ei sunt consternați! Strig, de două ori, chiar la vernisaj, că lucrările din colecția incriminată au probleme grave de autenticitate. Sunt auzit și de ’colecționar’ care trece impasibil și ’surd’ pe lângă mine!

Plec extrem de trist că văd așa ceva în Muzeul NAȚIONAL.

Detaliez unui prieten artist parizian situația. Tace și acum! Îl înțeleg!

Imediat încep să fac demersurile discrete.

Plec la Paris să cercetez și mai mult opera lui Brauner.

Anunț muzeul Georges Pompidou printr-o scrisoare.

Revin în țară, mă opresc de Sărbători și de Anul Nou.

Reiau activitatea pe 10 ianuarie.

Văd expoziția de nenumărate ori!

Fotografiez toate lucrările cu probleme.

Am ajuns la 4-5 lucrări.

Pe date de 17.01.2024 informez Asociația Prietenii MNAR oficial!

Mi se răspunde prompt.

Îmi dau demisia imediat.

Anunț oficial muzeul:

registratura MNAR pune data de 18 ianuarie pe Înștiințarea mea.

Încă mai speram să scoatem lucrările din expoziție fără scandal, cu diplomație și cu mare atenție să nu afectăm imaginea muzeului. Nu primesc niciun răspuns! Deși domnul Director mă cunoștea, având o colaborare bună, a preferat să nu mă contacteze și să nu mă asculte. Scandalul se propagă în public. Nevoit, fără să primesc niciun răspuns oficial sau neoficial, prezint și eu public toate convingerile mele. 

Din păcate, domnul Director al MNAR, după vizita comisiei Georges Pompidou, în loc să scoată lucrările din expoziție și să le țină în depozitul MNAR pe durata expoziției și pe durata anchetei, alege să dea lucrările înapoi colecționarului!

Îmi doresc ca, după declararea tablourilor FALSE de către comisia de experți, fiecare persoană care a cumpărat un bilet la MNAR (expoziția Brauner) să fie despăgubită, în procent de 4-6 % din prețul biletului!

Experții români!

Am spus și o repet: există mari specialiști în muzeu. Șeful secției de restaurare este un profesionist pe care-l respect foarte mult, din păcate nu a fost ascultat. Angajații MNAR merită toată atenția și ajutorul opiniei publice, iar muzeul, mai mult ca oricând, merită susținerea Ministerului Culturii și al Asociației Prietenii MNAR.

Stimată doamnă Ministru!

Cultura noastră îndreaptă spre Ministerul Culturii un „strigăt de disperare”!

Pentru:

– Patrimoniul construit (imobil) și Patrimoniul cultural naţional mobil (PCNM) care suferă în tăcere fără să fie restaurate;

– experții români, cercetătorii avizați, critici de artă, chimiști, conservatori și restauratori de artă care trebuie susținuți în demersurile lor științifice și ajutați să-și publice cărțile de specialitate, nu certați sau blamați; 

 Ministerul Culturii trebuie să se ocupe cu celeritate de patrimoniul instituțiilor statului care se pierde prin celebrele „drepturile litigioase” (exemplu colecția de artă Dona). Despre colecțiile retrocedate, NU există un raport oficial cu o analiză la nivelul muzeelor din ţară pentru a studia câte lucrări au fost restituite din colecţiile statului. Situația este foarte gravă. Propun ca statul român să fie reprezentat de un procuror, care, prin echipa lui, să strângă toate probele alături de experți și specialiști. Ministerului Culturii trebuie să înțeleagă că suntem în Europa, iar idei din celebrul  Decret-Lege din 1974 al lui Nicolae Ceaușescu, nu au ce căuta în Nou Cod al Patrimoniului Cultural.

FINAL!

Prefer să nu citez din Deng Xiaoping, ci să-mi îndrept gândul spre afirmațiile lui Theodor Pallady, care spunea: ‘Există tablouri false, dar există și falși colecționari’! Aviz amatorilor!

Dedic această muncă de cercetare tuturor specialiștilor, prietenilor, familiei și profesorilor care mi-au fost alături. În amintirea expertului israelian Noam Zvi, aprind o lumină pentru drumul lui lin. Este cel care, acum 27 de ani, a avut încredere în mine și mi-a pavat drumul cunoașterii!”

Adrian Buga este primul care a sesizat prezența falsurilor în expoziția de la MNAR, chiar la fața locului, prin prisma propriilor cunoștințe și nicidecum printr-o ‘servită’ din partea serviciilor, așa cum a fost suspectat la început. Și Pavel Șușară a intervenit în scandal, făcând reclamații similare celor prezentate public de Adrian Buga.

Călin Stegerean, directorul Muzeului Național de Artă al României a acceptat tablourile lui Năstase, deși acestea fuseseră propuse și în expoziția anterioară, din 2023, în Timișoara și au fost refuzate de muzeul ce organiza vernisajul. Expoziția de la MNAR este închisă până pe data de 7 februarie pentru a fi eliminate falsurile. Raluca Turcan, actualul Ministru al Culturii, ar fi cerut tablouri pentru a-și pavoaza biroul și sala de ședințe. Nu e prima care face astfel de cereri, însă profesioniștii de la MNAR în general refuză să dea curs unor astfel de solicitări. Cu toate acestea, se pare că Stegerean, actualul director al MNAR, i-a oferit Ralucăi Turcan nici mai mult, nici mai puțin de 10 tablouri, nerespectând procedurile. Operele de artă ar aparține unor artiști recenți, printre care se numără: Ion Bițan, Brăduț Covaliu, Ion Popescu Negreni, Vasile Grigore și alții. Acestea au ajuns în birourile de la Ministerul Culturii în baza unui contract, însă condițiile de protecție a tablourilor ce aparțin patrimoniului național nu sunt respectate conform procedurii.

Călin Stegerean, care a fost directorul muzeului din Cluj până în 2016, a ajuns directorul MNAR cu ajutorul unor importante personalități, printre care se numără: profesorul și academicianul Marius Porumb și Vasile Dîncu, care în 2016, când era viceprim-ministru în guvernul Cioloș, l-a numit pe Stegerean director la MNAR, după ce fusese dat afară de colegii de la muzeul din Cluj. Grupul securist de la Cluj nu are doar politicieni răspândiți la vârful puterii, ci coordonează și oameni infiltrați pe la diverse instituții importante ale statului. Unul dintre aceștia este Călin Dan, numit director la Muzeul de Artă Contemporană. Un alt personaj este Petru Lucaci, președintele Uniunii Artiștilor Plastici. Nu e exclus ca toți acești agenți ai grupului securist de la Cluj să servească interesele străine.

„Mihaela Petrov, care deține cea mai importantă bibliografie despre Victor Brauner, precum și Adrian Buga, care s-a ocupat de operele lui Brauner de-a lungul anilor, ar putea să colaboreze sub auspiciile unui Minister al Culturii autentic, nu ca ăla condus de Raluca Turcan, care e o gospodină rătăcită în cultură”, este soluția pe care a sugerat-o Petru Romoșan la finalul emisiunii. E clar că, după redeschiderea expoziției, se va începe o extraordinară vânătoare de falsuri.

Emisiunea „Dincolo de propagandă”, moderată de Andrei Gușă, poate fi urmărită live în fiecare vineri începând cu ora 13 pe Facebook Radio Gold FM, dar și pe platforma goldtv.ro. Înregistrările integrale pot fi vizionate pe goldtv.ro, dar și pe pagina de Facebook a postului de radio, Radio Gold FM.


Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background