O navă a Marinei Regale din Noua Zeelandă aflată sub comanda primului căpitan femeie LGBT s-a scufundat după ce a lovit un recif
Postat de Gold FM Radio pe 8 octombrie 2024
Noua Zeelandă tocmai a pierdut o zecime din flota sa de apărare navală. HMNZS Manawanui – o bijuterie de nava care a costat 100 de milioane de dolari – a eșuat lângă Samoa după ce a lovit un recif și a luat foc, scrie The Spectator. Nava era comandata de Yvonne Gray, Marea Britanie, fiind primul ei comandament de nava dupa ce ea și soția ei Sharon s-au mutat în Noua Zeelandă îndrăgostindu-se de țară în timpul unei vacanțe cu rulota. Naufragiul ar putea crea un dezastru ecologic internațional.
Nava de cercetare specializată care fusese achizitionata cu 75 de milioane de lire sterline s-a scufundat duminică dimineață în largul coastei sudice a Upolu a Samoei. Un ordin de abandonare a navei a fost dat de capitanul navei, Yvonne Grey, în seara precedentă, după ce a avut probleme. A fost doar cea de-a treia desfășurare a navei în sud-vestul Pacificului, după ce nava comercială de odinioară a fost achiziționată cu multă bătaie politică din Norvegia în 2019 de către guvernul fostului premier Jacinda Ardern.
Ajunsa în mările de sud, nava a fost reechipată ca un bun militar de ultimă generație, cu promisiunea unui viitor luminos și fără limite.
La bordul navei în acest acest weekend se aflau 75 de persoane, inclusiv șapte cercetători civili din alte țări, patru membri ai personalului din alte armate și comandantul navei Yvonne Gray, născuta în Yorkshire, Marea Britanie.
Comandantul Gray a preluat în 2022 cârma navei de scufundare, hidrografică și de salvare a armatei „HMNZS Manawanui”, cu sediul la Baza Navală Devonport din Auckland, conform siteului Marinei din Noua Zeelanda.
A fost primul ei comandament de navă dintr-o carieră navală care a început în Marea Britanie în 1993 ca ofițer de război. Serviciul ei ca ofițer de război a variat de la lucrul pe portavioane până la fregate și vânători de mine.
În 2012, comandanta Gray și soția ei Sharon s-au mutat în Noua Zeelandă după ce s-au îndrăgostit de țară în timpul unei vacanțe cu rulota.
Nu au fost pierdute vieți în accident, cea mai recentă dintre o serie de accidentări pentru Noua Zeelandă, care implică funcționarea defectuoasă a activelor militare.
În urmă cu câteva luni, prim-ministrul Christoper Luxon aproape că nu a ajuns la o întâlnire comercială la nivel înalt în Japonia, după ce avionului forței de apărare care l-a luat pe el și o delegație i-au explodat câteva siguranțe în Papua Noua Guinee și a trebuit să fie blocat.
La începutul acestui an, Luxon a debarcat și prematur din același avion după ce s-a stricat înainte de a părăsi Wellington. Ministrul Apărării din Noua Zelanda, Judith Collins, a spus la acea vreme că era „deranjant” că avionul militar s-a defectat.
Collins a indicat de atunci că întreruperea curentului a fost cauza probabilă a scufundarii Manawanui . A fost anunțată o anchetă cu privire la accident, prima de acest gen pentru Noua Zeelandă, care implică pierderea în timp de pace a uneia dintre navele sale marine. Printre întrebările care trebuie dezlegate este cum a reușit o navă de înaltă tehnologie să lovească un recif. Și, cel mai important, a existat vreo problemă cu biocombustibilul care se scurge acum din epavă în apa oceanului, la o milă marina de Samoa?
Oricare ar fi hotărârea oficială în ancheta oficială, instanța de opinie online era deja în plină desfășurare luni dimineață.
Comandantul Gray, care s-a mutat din Harrogate, North Yorkshire, în Noua Zeelandă în 2012 și a preluat comanda Manawanui în decembrie 2022, după o perioadă cu fregate și vânători de mine Royal Navy, a câștigat recenzii mixte pentru ceea ce liderii Noii Zeelande au salutat ca fiind decizia ei rapidă de a abandona nava.
Postând pe X, jurnalistul maritim și fostul căpitan de navă John Konrad, autorul cărții Fire On The Horizon , a spus că accidentul cu greu ar fi putut avea loc într-un moment mai prost. Flota din Noua Zeelandă este deja subnutrită în rolul de a descuraja China, ci și de a ajuta aliații, oferind ajutor umanitar și patrulând pe a unsprezecea linie de coastă ca mărime din lume și o graniță maritimă de două treimi mai mare decât cea a Marii Britanii.
Pierderea navei a fost echivalentul pierderii de către Marina SUA a 30 de nave (sau a pierderii Marii Britanii a o jumătate de duzină). — Merită asta câțiva bărbați care mor de a-i proteja? întrebă Konrad. — Desigur că este.
Nu spunem că acest căpitan ar fi trebuit să trimită un membru al echipajului la moartea probabilă pentru a salva nava. — Nu, dar a lăsa un echipaj ne-echipat pentru stingerea incendiilor nu este moarte probabilă, este posibilă moarte.
Ron Mark, fostul ministru al Apărării, sub supravegherea căruia a fost cumpărată nava în urmă cu cinci ani, a declarat pentru Radio Noua Zeelandă că s-a simțit „rascolit” de accident.
Nava de 5.740 de tone a fost „cuțitul elvețian al armatei” a flotei navale a țării, a spus el, a cărei reamenajare „i-a uimit pe partenerii noștri, îndrăzneala că vom cumpăra o navă comercială de acest tip și o vom pune în serviciul militar”
Scufundarea navei ar pute duce la un potențial dezastru ecologic în apele folosite pentru pescuit și turism.
Întreprinderile locale și ecologiştii se tem acum de potenţialul impact asupra mediului al accidentului, care a avut loc în apele de lângă cea mai populată insulă din Samoa, scrie ABC57News
„Avem o populație mare de țestoase marine care înoată în jurul lagunei noastre și oamenii se bucură că sper că nu li se întâmplă nimic”, a declarat Brian Rose, managerul de la Coconuts Beach Club din Maninoa, pentru afiliatul CNN RNZ.
Ministrul Apărării din Noua Zeelandă, Judith Collins, a declarat pentru Newstalk ZB că prima prioritate a autorităților este evaluarea adâncimii navei și riscul unei scurgeri.
„Are mult ulei la bord. …. Are ulei lubrifiant, ulei hidro, motorină, uree. Are o mulțime de lucruri. Și nu cred că putem să lăsăm așa ceva”, a spus ea.
Scafandri au fost trimiși la fața locului duminică seara, a spus ea. „Se vor uita să vadă ce pot, dar va fi o treabă destul de complicata”, a adăugat ea.
Premierul interimar al Samoan Tuala Tevaga Iosefo Ponifasio a declarat duminică într-o declarație de presă că o deversare de petrol este foarte probabilă.
„HMNZS Manawanui nu este recuperabil și s-a scufundat în ocean”, a spus el.
O urgență de recif
Poliția samoană a primit un apel de urgență chiar înainte de ora 19, sâmbătă seara, potrivit autorităților locale. Au fost trimise bărci mici cu avertismentul că nava ia apă și că echipajul ei va trebui probabil evacuat.
Numeroase nave și avioane au fost trimise în ajutor, inclusiv o aeronavă P-8A Poseidon și C-130J ale Forțelor Aeriene Regale din Noua Zeelandă, a spus marina din Noua Zeelandă.
Până la ora 5 dimineața duminică, toți cei 75 de pasageri și echipaj au fost salvați, dar martorii au spus că au văzut în curând fum ridicându-se din epava care se scufunda.
Dave Poole a declarat pentru CNN că a văzut fum care curgea de pe podul navei duminică dimineața din satul Tafitaola.
„A fost nevoie de 15 minute pentru ca nava să fie complet în flăcări și apoi să se scufunde”, a spus el, adăugând că sătenii din localitate au părăsit o slujbă de duminică pentru a veghea nava.
„Erau vizibil supărați și îngrijorați pentru plaja, reciful, rezervația marină și veniturile lor ca pescari”, a spus Poole.
Prim-ministrul Noua Zeelandă, Chris Luxon, a declarat că din Noua Zeelandă au fost trimise „kit-uri pentru scurgeri de mediu” pentru a ajuta la atenuarea și la minimizarea efectelor.
HMNZS Manawanui a fost o adăugare relativ nouă la marina din Noua Zeelandă, fiind achiziționată în 2018.
Potrivit marinei, nava a fost concepută pentru a „supraveghea porturile și abordările înainte ca navele de sprijin mai mari să aterizeze echipamente și personal de sprijin, fie pentru luptă, fie pentru ajutor în caz de dezastru”.
sursă: The Spectator