Un nou MAX-cutremur la Boeing !

Postat de pe 23 iunie 2024

Autor: Cezar Osiceanu

Marți 18 iunie in fața comisiei Senatului USA special formate în vederea anchetării companiei Boeing a apărut nimeni altul decât David Calhoun, CEO-ul gigantului american, împreună cu directorul tehnic Howard McKenzie.
Conform agenției Reuters, audierea acestora și răspunsurile date de ei au fost stupefiante deopotrivă pentru senatorii membri ai Comisiei, membrii familiilor decedaților în catastrofele petrecute cu avioanele B 737 MAX și întreaga presă prezenta în sala.

Cireașa de pe tort a fost evident depoziția lui Calhoun care înainte de intrarea în sală a declarat senin ca: „Sunt aici în spiritul transparenței și pentru a-mi asuma responsabilitatea”.
Odată cu începerea audierilor, Calhoun a declarat cinic in fața rudelor celor decedați ca: “Îmi cer scuze pentru durerea pe care am provocat-o”!
Calhoun în continuare și-a asumat responsabilitatea pentru incidentele care au dus Boeing în cea mai mare criză a sa și a recunoscut că incidentul Alaska Airlines (ALK.N) din 5 ianuarie a fost rezultatul unei greșeli de fabricație. Boeing și-a asumat, deasemenea, responsabilitatea dezvoltării unui sistem de analiză software extrem de important legat cazurile celor două accidente mortale din 2018 și 2019 petrecute în Indonezia și Etiopia, în urma cărora care au fost omorate 346 de persoane.

Unul dintre membrii comisiei, senatorul republican Josh Hawley, ascultându-l pe Calhoun nu s-a mai putut abține si la un moment dat i-a spus verde în față acestuia ca:
“Sincer, domnule, cred că este o farsă că încă mai ești la locul tău de muncă!
De ce nu ai demisionat ?
Tu ai exploatat compania!”
La care David Calhoun a replicat senin și stupefiant deopotrivă ca:
„Sunt mândru de fiecare acțiune pe care am luat-o!”
Și circul nu s-a terminat aici!
Președintele comisiei, senatorul Richard Blumenthal, a declarat ca a venit “momentul socotelii pentru Boeing” ! Mai mult decat atât in urma audierilor acesta a declarat următoarele;
„Ca fost procuror federal și procuror general de stat, cred că dovezile sunt copleșitoare pentru a justifica această urmărire penală împotriva companiei Boeing!”
Conform procedurilor procurorii americani au termen limită până pe 7 iulie pentru ca să informeze un judecător federal din Texas despre planurile lor de declanșare a urmăririi penale împotriva colosului american.
Nu de alta dar Departamentul de Justiție a constatat încă din luna mai că Boeing nu a „proiectat, implementat și aplicat un program de conformitate și etică”, ca parte a respectării unui acord de urmărire penală amânat în urma accidentelor fatale întâmplate cu avioanele MAX, chestie care acum ne face să ne îngrozim cu toții!
“Boeing trebuie să nu se mai gândească la venituri, ci trebuie să înceapă să se gândească la următoarea generație”, a mai spus Blumenthal.
Tot Blumenthal a mai anunțat și că a apărut un nou avertizor public, în afara primului cunoscut și înregistrat ca atare, Sam Mohawk, un controlor de calitate la una din fabricile Boeing.
Avertizorul a prezentat în fața comisiei faptul că Boeing a pierdut efectiv evidența scriptica a pieselor care au fost deteriorate sau care nu corespund specificațiilor și a opinat că „aceste piese sunt probabil instalate pe avioane”.
Piesele semnalate de Mohawk se aflau în linia de asamblare a Boeing din Renton, Washington, acolo unde compania își produce cel mai bine vândut model de 737 Max din cele trei variante construite.
Mohawk a depus în fața Comisiei un memoriu în care acuza faptul că i s-ar fi cerut de către supraveghetorii de la Boeing să ascundă dovezi de Administrația Federală a Aviației FAA.
Din memoriu rezultă ca în scopul ascunderii lor de controlul FAA, în timpul unei inspecții a acesteia, zeci de piese importante au fost depozitate in afara depozitelor și hangarelor sub cerul liber, inclusiv 42 de elemente de direcție precum și aripi și stabilizatori. Mohawk a înștiințat comisia senatorială ca memoriul sau a fost transmis și către Administrația pentru Securitate și Sănătate Ocupațională, in scopul luării măsurilor legale și ca în schimb angajatorul sau, Boeing, în loc să ia măsuri de remediere a situației a emis un avertisment scris împotriva lui!
Astfel conform plângerii acestuia, plângere pe care comisia a făcut-o de asemenea publică, Boeing ar fi comunicat celorlalți angajați că Mohawk ar fi avut un „comportament si un mod de comunicare inacceptabile”,
Spre uluirea membrilor comisiei Mohawk a mai susținut si probat că Boeing a redus personalul tehnic de producție pe timpul turei sale, ceea ce a făcut dificilă îndeplinirea sarcinilor de serviciu ale angajaților rămași
Comisia l-a audiat apoi pe directorul tehnic al Boeing, Howard McKenzie. Acesta a minimalizat in mod deliberat toate preocupările legate de siguranță cu privire la sute de elemente de fixare strânse incorect ale unora dintre avioanele Boeing, dar a confirmat însă că elementele de fixare vinovate de petrecerea accidentelor au fost strânse în partea greșită.
Spre stupefacția audienței McKenzie a declarat că o analiză inițială făcută de Boeing a spus că sunt în siguranță atât avioanele respective cat și elementele în cauză!
Incredibil dar adevărat nu-i așa?
Descoperirea strângerii incorecte a elementelor de fixare respective a fost făcută public pentru prima dată de către ziariștii de la Reuters săptămâna trecută iar Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor NTSB a confirmat că lipsesc patru șuruburi principale de la sistemul de prindere și siguranțare din avionul companiei Alaska Airlines a cărui ușă s-a desprins în zbor.
Comisia a fost înștiințată de catre reprezentantii NTSB ca urmare a anchetei legate de acest caz Departamentul de Justiție a deschis la rândul lui o anchetă penală.
Reprezentanții Autorității Aeronautice Americane-FAA au declarat în fața Comisiei că s-a înregistrat o creștere a numărului de rapoarte din partea personalului Boeing de la explozia uşii din ianuarie.
„Investigăm în detaliu fiecare raport, inclusiv acuzațiile descoperite prin activitatea Senatului”, au spus acestia dar au refuzat să comenteze detaliile ultimelor acuzații făcute de cei doi avertizori de integritate
Președintele FAA, Michael Whitaker, a comunicat comisiei ca a acordat Companiei Boeing un termen de 90 de zile în care aceasta să vină cu un plan real de rezolvare a “ problemelor sistemice de control a calității” dar ca planul transmis de Boeing nu a corespuns el fiind obligat să interzică extinderea producției la avioanele MAX până la rezolvarea situației.

Jurnaliștii de la Finnancial Intelligence au prezentat opiniei publice situația financiară a lui David Calhoun care declarase in luna martie 2024 că intenționează să demisioneze până la sfârșitul anului, pe fondul schimbării complete a managementului la compania Boeing.
Astfel venitul anual lui Calhoun inregistrat în anul 2023 a crescut la 32,8 milioane de dolari, o creștere cu 45% față de cele 22,6 milioane de dolari pe care le-a primit în anul 2022

În urma acestor audieri Boeing a transmis un comunicat în care a declarat că examinează acuzațiile
despre care a aflat cu această ocazie și ca : „Încurajăm în mod continuu angajații să raporteze toate preocupările, deoarece prioritatea noastră este să asigurăm siguranța avioanelor noastre și a publicului”.
Totodată Boeing a mai spus și că și-a mărit dimensiunea echipei de calitate și „a crescut semnificativ numărul de inspecții per avion începând din 2019”.

Nici investitorii nu se pot numi fericiți deoarece acțiunile Boeing au încheiat marți în scădere cu 1,9%, la 174,99 dolari per acțiune iar nivelul încrederii per total este în scădere.

Concluziile acestui MAX-cutremur ar fi următoarele:

  1. Nimeni nu este mai presus de lege dar dacă ești Calhoun poți sta liniștit pe o grămadă de bani făcuți și din suferințele familiilor victimelor Boeing care pot oricând fi ale fiecăruia dintre noi
  2. Distrugerea primului precept al aviației “Siguranța înainte de orice” de către modul corporativ cu al său slogan “Banii înainte de orice” se plătește cu viețile oamenilor nu cu altceva!
  3. Boeing trebuie să închidă complet Boeingul 737 MAX și să creeze un avion nou dacă vrea să mai conteze pe piața de mediu curier acolo unde Airbus cu familia Airbus 320 și noul Airbus 220 ( fost Bombardier) i-a luat fața la toate capitolele: vânzări, siguranță etc Și Donald Trump le-a spus asta după catastrofele din Indonezia și Etiopia dar Boeing nu a vrut să asculte

Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background