Tarom? Totu-i nou și totu-i vechi!
Postat de Gold FM Radio pe 3 februarie 2025
Autor: Săndel Panaite
În avans față de lansarea noii companii Tarom Tehnic, conducerea companiei a trimis tuturor angajaților ei, un e-mail cu amenințări clare la adresa celor care ar “da din casă” informații presei din interior!
De la 1 februarie Agentia Europeană de Siguranță a Zborurilor – EASA a anulat clasificarea de zona de conflict pentru spațiul aerian israelian. Astfel ca Taromul a anunțat echipajele de zbor ca:
- începând de luni, 3 februarie 2025, va anula măsura plății duble pentru misiile corespunzătoare zborurilor de Tel-Aviv și Amman.
- datorită faptului ca spațiul aerian libanez rămâne în continuare încadrat în zona de risc,
- s-a luat decizia păstrării plății misiilor duble pentru cursele de Beirut, corespunzătoare zonelor de conflict declarate de EASA
Astfel s-a dat o nouă lovitură, tot piloților, prin tăierea misiilor dublate pentru destinațiile considerate periculoase în pofida situației de conflict militar din întreaga zonă a Orientului Mijlociu.
Efectul de bumerang al loviturii Coaliției PSD-PNL
Și acum haideți să legăm cele două mesaje de mai sus cu următoarele informații publice:
- Tarom a readus din nou DanAir ca să zboare în perioada aceasta, când ea însăși folosește doar 6-7 avioane din cele 14 rămase. DanAir a folosit din anul 2024 și până acum la Tarom, toate cele 3 avioane Airbus 318 dar nu cu piloții Taromului ci cu ai ei!
- Tarom are nevoie de minim 4 motoare de Boeing ca să poată pune la zbor măcar încă 2-3 avioane Boeing 737 -700 si 800 și are probleme tehnice mari cu avioanele ATR din care zboară în medie 2-3 din cele 6 deținute. Dealtfel s-a constatat și fiabilitatea sub orice critică a noilor avioane ATR 72-600 ceea ce a condus la costuri mai mari de maintenanta
- Aceasta este perioada cea mai proasta a anului cu traficul cel mai mic în întreaga aviație europeană. Gradul de ocupare redus, costurile crescute (Tarom a încheiat un contract cu OMV de furnizare a petrolului de tip SAF mai scump de circa 2 ori ca cel standard folosit), planul de redresare prost făcut de “americanii” de la PW&C (in fapt niște babarnavisti în aviație) etc contribuie major la pierderi și mai mari acum.
- In urma grevei pilotilor din 2024 ministrul Grindeanu a dat ordin sa se aducă piloți la Tarom pentru ca aceștia să nu mai poată face grevă, dar el și consilierii lui nu au ținut cont:
A) de numărul în scădere drastica de avioane din flota Tarom de la 18 la 14 prin eliminarea Airbus 318, care conducea la scăderea activității și a încasărilor tocmai într-o perioadă de boom a industriei
B) ca s-a creat din subnumerar un supranumerar de piloți, care culmea nu pot fi folosiți pentru ca:
- nu sunt calificați pe Boeing și ATR
- toate costurile trecerii pilotilor de Airbus pe Boeing și ATR sunt mari
- piloții încă rămași la Tarom și calificați pe Airbus stau la “gaură” ca sa plece in special la Fly Lilly (compania de la Sibiu care acum are probleme financiare și așteaptă să primească de la fabrica de avioane de la Craiova de peste 7 luni cele 3 avioane Airbus aflate la reparatii acolo) sau la Wizzair.
- mulți dintre piloții nou aduși sunt necalificați pe Boeing și durează mult calificarea acestora deoarece se zboară foarte puțin
Mai mult decât atât piloții de pe Airbus - sunt ținuți la sol neputând fi folosiți dar fiind plătiți
- au refuzat trecerea pe avionul ATR acolo unde era cea mai mare criză de piloți mai ales ca toți fuseseră calificați anterior pe acest avion și cheltuielile ar fi fost mai mici pentru companie
- au șantajat compania cerând să fie trecuți la Boeing direct piloți comandanți stopând astfel carierele piloților secunzi care așteaptă de peste opt ani avansarea.
- încearcă să tragă de timp pentru ca Fly Lilly să reînceapă zborurile și să plece acolo. În acest timp ei vor să facă trecerea pe Boeing pe banii Tarom iar la plecare să rămână gratuit cu două licențe de Airbus și Boeing!
In 2024 pentru a se închide gura pilotilor greviști s-a folosit o schemă de evitare a plăților piloților prin salariu astfel: - s-a mărit salariul cu doar 500 euro cu promisiunea acordării a încă 1.000 în două tranșe din 2025 dar DOAR DACĂ REZULTATELECOMPANIEI VOR PERMITE ASTA! Și acum vedem ca nu vor putea fi acordați!
- s-au mărit diurnele de zbor care nu sunt impozitate (în mod ilegal)
- s-au dublat diurnele mărite pe destinațiile TelAviv, Cairo, Beirut, Amman
Efectul de bumerang datorat celor de mai sus este evident și deja piloții au început să sufere pierderi financiare grele de circa o treime ceea ce este enorm. Așa încât nemulțumirile cresc, o parte dintre piloți au reînceput migrația către Wizzair și alte companii, și toți își dau seama de teapa trasă lor cu ajutorul direct al sindicatelor semnatare ale acordului cu conducerea companiei
Adio Tarom dar șpaga rămâne la mine!
Marea bătălie s-a dat pe distrugerea Taromului prin diverse metode.
Criminalii sunt PSD și PNL evident pentru ca ei sunt cei care din 1990 și până acum au condus destinele companiei și au tocat 2 miliarde de dolari americani până acum, practic ceea ce s-a întâmplat la Tarom poate constitui un manual de hoție și șpagă.
Oficial conform comisiei parlamentare șpaga pentru cumpărarea celor 2 avioane Airbus 310 a fost de 10 milioane de dolari – diferența dintre prețul de catalog al celui mai scump avion și cel plătit de Tarom
Cumpărările de avioane Boeing, Airbus 318 și ATR sunt în ceață la capitolele preț, șpăgi etc
Din cele TREI sloturi pe Londra nu a mai rămas niciunul, și dacă despre ultimul se știe teoretic cu cât a fost dat (mult mai puțin decât valoarea reala de piață) despre celelalte nu se știe nimic!
Sloturile de pe Barcelona, Valencia, Viena, Munchen, etc s-au evaporat fără să se știe nimic de soarta lor
Cele 2 avioane Airbus 310 plus un motor nou nouț vândute de rable vezi Doamne către o companie de apartament din Armenia și ajunse în Iran ca să fenteze embargoul au adus doar 5 milioane de dolari
Cele 4 avioane Boeing 737-300 au adus, dacă au adus pentru ca se ascunde suma oficială, 4,26 milioane dolari
Despre cele 4 Airbusuri 318 vândute în 2024 nu se spune nimic iar pentru cele 7 ATR-uri 42-500 s-au încasat doar 9 milioane de dolari
Piesele și motoarele de schimb achiziționate de Tarom și dispărute din magaziile ei pe la BlueAir etc au fost semnalate în controalele tematice dar degeaba!
Anul trecut se flutura preluarea Taromului sau cel puțin a hangarului de către arabii din Qatar sau Emirate ca soluție perfectă pentru salvarea ei. Doar ca uite ca s-a dus și balonul acesta de săpun în urma lui a rămas doar descoperirea hoției prin care Aeroportul Otopeni a încasat ilegal circa 20 de milioane de dolari pentru chiria terenului de sub hangarul Taromului făcută cu sprijinul direct al Ancăi Boagiu ministrul transporturilor din anul 2000 care a dat hotărârea de guvern prin care toate terenurile de la Otopeni au fost transferate cu titlu de folosință gratuită către aeroport