Presa împotriva Google și ce se pregătește în an electoral

Postat de pe 29 februarie 2024

Autor: Oana-Medeea Groza

În emisiunea „Scamatoriile Iosefinei”, jurnalista Iosefina Pascal a scos în evidență noile găselnițe menite să cenzureze presa și mediul online în anul electoral 2024 și cum reacționează jurnaliștii pentru a contracara aceste acțiuni.

Google a fost dat în judecată de zeci de trusturi media pentru că, din cauza algoritmilor și a modului în care sunt cenzurate anumite publicații, s-au pierdut foarte mulți bani din publicitate sau presa a fost nevoită să investească în platformele Google pentru a fi vizibile conținuturile postate. Este vorba despre un proces civil, intentat de entități media din Uniunea Europeană, prin care se cer daune de la Google de peste 2 miliarde de euro. Au existat procese similare împotriva Google și în SUA.

Companiile media implicate au suferit pierderi din cauza unei piețe mai puțin competitive, ceea ce este un rezultat al comportamentului discreționar al Google. Fără folosirea abuzivă a poziției dominante de către Google, companiile media ar fi avut venituri semnificativ mai mari din publicitate și ar fi plătit tarife mai mici pentru serviciile de tehnologie publicitară. Avocații au citat amenda de 220 de milioane de euro pe care a primit-o Google de la Autoritatea Franceză de Concurență pentru cum gestiona Google publicitatea și promovarea conținutului. Google se opune procesului, susținând că acesta ar fi speculativ și oportunist. Google se apără, spunând că ar lucra în mod constructiv cu editorii din Europa.

Google, care este la bază o companie de IT, nu ar trebui să se implice în politica editorială și nici în modul în care este promovat sau nu conținutul media în spațiul online. Din păcate, aceasta este o practică extinsă la nivelul tuturor companiilor BigTech, care decid ce conținuturi pot fi urmărite sau nu de utilizatori. Google a implementat și noua tehnologie „Google News Initiative”, care se ocupă de fact-checking, adică decide ce poate fi considerat fake news și ce este real. De cele mai multe ori, sunt catalogate ca „fake news” toate conținuturile care pun la îndoială narativul mainstream media.

Nu doar Google se ocupă cu cenzura presei și cu fact-checkingul. Facebook și Whatsapp se pregătesc pentru alegerile europarlamentare, anunțând un plan de intensificare a politicilor de moderare a conținutului pentru a combate dezinformarea. Postările înșelătoare vor fi șterse sau ascunse. Cele 29 de organizații însărcinate cu controlul conținutului politic vor fi consultate. Orice conținut care are intenția de a suprima votul va fi cenzurat sau eliminat complet, la fel ca orice dezinformare și potențială amenințare cu privire la alegeri.

Emisiunea „Scamatoriile Iosefinei”, prezentată de Iosefina Pascal, se difuzează de luni până joi de la ora 16, la Radio Gold FM. Înregistrările integrale pot fi urmărite pe pagina de Facebook a Radio Gold FM România, dar și pe platforma goldtv.


Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background