Ne faultăm singuri investițiile în domeniul energetic? Semnal de alarmă tras de șeful Transgaz

Postat de pe 25 iulie 2024

Operatorii de transport din energie, atât de gaze naturale, cât și de electricitate, ar trebui să beneficieze de o rată reglementată a rentabilității (RRR) diferențiată, mai ridicată decât cea aferentă distribuitorilor, pentru că nivelul investițiilor și provocările sunt inegalabil mai mari, apreciază directorul general al Transgaz, Ion Sterian, citat de Gândul.

Declarația sa vine în contextul unei dezbateri aprinse pe tema unei noi propuneri a Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) privitoare la valoarea RRR, aflată într-o fază avansată înainte de aprobare pentru a cincea perioadă de reglementare.

În urmă cu o zi, operatorii din energie au comunicat, în cadrul unei întâlniri informale cu presa, că susțin adoptarea unei rate a rentabilităţii diferențiate pentru gaze naturale, față de energie electrică, fără să menționeze alte segmentări (de pildă, rate diferite la transportatori față de distribuitori).

Investițiile operatorilor sistemelor de transport, mult mai mari decât cele ale distribuitorilor

Ion Sterian susține că o rată mai ridicată a rentabilității este necesară nu numai pentru gaze naturale, în raport cu energia electrică, ci pentru operatorii de transport al gazelor naturale și al energiei, pentru că investițiile sunt mult mai semnificative decât cele ale distribuitorilor.

Este vorba, în principiu, de recunoașterea unei ponderi mai mari a costurilor pentru investiții strategice, care sunt în derulare sau în planul de investiții.

Șeful Transgaz a confirmat, pentru publicația citată, că a avut discuții cu responsabilii din conducerea ANRE pentru recunoașterea a 2,2 miliarde de lei și, pentru moment, a obținut o creștere la 1,8 miliarde de lei, de la varianta inițială de 1,5 miliarde de lei, însă negocierile și analiza continuă.

”Se discută cu ANRE să avem tarife diferențiate”, a confirmat Ion Sterian.

Nivelul RRR este important mai ales în relația cu băncile, de unde sunt contractate împrumuturi dacă proiectele nu beneficiază de bani prin programele de finanțare, așa cum se întâmplă în ultima perioadă cu unele dintre cele propuse de Transgaz pentru finanțare prin Fondul de Modernizare.

”ANRE a recunoscut 1,8 miliarde din 2,2 miliarde de lei. Nu e corect, dar față de cum venise anterior, cu 1,5 miliarde… Nu mă interesează că este an electoral, dar, ca să poți să faci investiții, ce este pe Programul Anghel Saligny, pentru că, dacă vorbim de conductele pentru care s-au alocat fonduri, una este să ai conducte îngropate și neracordate, pentru că nu avem bani suficienți să construim extinderile Sistemului Național de Transport al gazelor naturale”, a declarat Ion Sterian pentru Gândul.

Să nu ne tăiem singuri craca de sub picioare!

În acest context, șeful Transgaz a amintit cum a fost refuzată finanțarea din Fondul de Modernizare pe unele proiecte ale operatorului de transport al gazelor naturale.

”Germania și-a tăiat craca singură, că în Fondul de Modernizare nu ne-au aprobat și s-au opus tot timpul, și după ei Suedia și Olanda, că astea fac parte din grupul statelor membre ale Fondului de Modernizare, din membre 10+2, statele de pe flancul estic, statele baltice, Cehia și unde au intrat, dar la începutul anului și Grecia, și Portugalia, și cele cu statut de observator – Germania, Olanda și Suedia – și acestea s-au opus tot timpul. Acum au văzut, dacă se oprește tranzitul, au văzut că și-au tăiat craca singuri, că dacă oprești tranzitul, Austria este o țară captivă, dependentă de gazul rusesc în proporție de peste 80%, Bavaria, iar, în procent foarte mare. Și nu mai au gaze. Bavaria are o industrie aproape dublă decât Austria, Elveția, cât cele două la un loc”, a detaliat Ion Sterian.

Șeful Transgaz susține o rată diferențiată în raport cu distribuția, care are costuri mai mici cu investițiile.

”Să se facă RRR separat, pentru că una e să înlocuiești conductele dintr-un sat sau cartier ca valoare de investiție și alta e să faci un gazoduct de 500 de milioane de euro sau 100 de milioane de euro, ce avem noi în Planul dezvoltare, de exemplu, care deja costă cu aproape 100 de milioane de euro conducta de la Jupa, Caransebeș, Băile Herculane, Orșova, care nu au gaz, o zonă fantastică. În afară de racordarea populației, partea de metale rare, care trebuie exploatate, ca să creeze premisele dezvoltării siderurgiei, metalurgiei, prelucrarea neferoaselor. Dacă nu ai gaze, nu ai cu ce le topi”, explică Ion Sterian.

Șeful Transgaz susține cauza omologilor de pe segmentul de transport de energie electrică

”Și celor de la Transelectrica le trebuie RRR separat, pentru investiții. Că de aceea suntem în situația în care suntem, că avem proiecte de peste 35 de gigawați, pe regenerabile în primul rând, și nu se implementează nici 10%”, consideră șeful Transgaz.

Transgaz este companie deținută de statul romăn, prin Secretariatul General al Guvernului, în proporție de 58,5% și avea, luni, o capitalizare de 4.709.537.600 de lei.

Și Transelectrica este deținută de stat, care are o pondere de 58,68% și luni avea o capitalizare de 3.511.220.501,80 lei.

Dezbatere cu bătaie lungă, în jurul propunerilor ANRE

Federaţia Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE) susține adoptarea unei rate reglementate a rentabilității (RRA) diferențiate pentru rețelele de gaze naturale, având în vedere provocările și costurile față de cele pentru energia electrică, după cum a transmis conducerea executivă a ACUE, luni, într-o întâlnire cu presa.

Valoarea minimă recomandată de ACUE, rezultat al unei analize interne, este de 9,42%, în timp ce propunerea ANRE este de 6,94%, atât pentru energie electrică, cât și pentru gaze naturale.

RRR este aceeaşi pentru toţi operatorii de distribuţie, se stabileşte de ANRE, în conformitate cu prevederile metodologiei şi se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE cu cel puţin trei luni înainte de începerea unei noi perioade de reglementare.

Autoritatea a publicat, în urmă cu o săptămână, propunerea sa de rată reglementată a rentabilităţii, prin proiectul de Ordin privind stabilirea ratei reglementate a rentabilităţii capitalului investit aplicată la aprobarea tarifelor pentru serviciile de transport și distribuție ale energiei electrice și gazelor naturale, pentru a cincea perioadă de reglementare – faza a II-a.

ANRE a propus o creștere a valorii ratei rentabilității reglementate pentru perioada a cincea de reglementare, față de nivelul anterior de 6,39%, la 6,75%, iar după consultări, la 6,94%.

Autoritatea a supus consultării publice proiectul, cu propunerile și observațiile primite în fazele anterioare de consultare publică, pe 15 iulie, iar termenul final de transmitere a propunerilor și observațiilor este de 10 de zile de la data publicării pe site.

sursă: afaceri.news


Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background