F-35, asul problemelor care nu se mai termină. Versiunea Block4, cumpărată și de România, livrată cu o întârziere de 5 ani. Capacitățile, mai reduse decât cele prevăzute inițial
Postat de Gold FM Radio pe 6 septembrie 2025
Cea mai modernă versiune a F-35, Block 4, se confruntă cu întârzieri și costuri suplimentare în dezvoltare. România a cumpărat la rândul ei acest avion (varianta F-35 Lightning II).
Cel mai scump avion din lume, produs de gigantul american Lockheed Martin, pe care SUA vrea să-l impună tuturor aliaților, se confruntă din nou cu probleme.
Deși este în serviciu, avionul de vânătoare-bombardier F-35 nu va dispune de toate capacitățile prevăzute în caietul de sarcini decât începând cu versiunea denumită „Block 4”, a cărei dezvoltare a înregistrat întârzieri, cu costuri suplimentare importante.
Asul problemelor și întârzierilor
Mai precis, un F-35 adus la standardul Block 4 va avea 66 de funcționalități suplimentare, ceea ce presupune modernizarea sistemului său de răcire, cunoscut sub numele de PTMU (Power and Thermal Management Unit), precum și a motorului său F135 în cadrul programului ECU (Engine Core Upgrade)
Obiectivul este de a îmbunătăți cu 50 % gestionarea termică a avionului, cu un bonus de autonomie mai mare (11 %) și o forță de propulsie crescută cu 10 %.
România și-a anunțat, anul trecut, intenția de a cumpăra 32 de avioane F-35 pentru care va plăti 6,5 miliarde de dolari, în cadrul contractelor de tip Letter of Offer and Acceptance, specifice Programului Foreign Military Sales (FMS). Programul prevede și achiziționarea de, motoare, muniții, suport logistic, serviciul de acces la lanțul global de suport al F-35, echipamente și servicii de instruire.
Conform planurilor Pentagonului, standardul Block 4 ar fi trebuit finalizat în 2026. Dar pentru aceasta era necesară finalizarea lucrărilor legate de actualizarea software-ului numită Technology Refresh 3 (TR-3), aceasta fiind indispensabilă pentru a dota F-35 cu toate capacitățile prevăzute.
Însă dezvoltarea standardului TR-3 a înregistrat întârzieri: așteptat în 2023, acesta a fost finalizat abia în luna iunie a acestui an, potrivit unui comunicat publicat de Lockheed Martin, potrivit Opex 360.
Pentagonul suspendă livrările
Aceste dificultăți au determinat Pentagonul să suspende livrările de F-35 pentru o perioadă, cel puțin până când această versiune nu va fi „stabilizată”.
Potrivit Government Accountability Office (GAO, echivalentul american al Curții de Conturi), întârzierile versiunii TR-3 au fost legate de instabilitatea noului software, de probleme de calitate și de livrarea cu întârziere a diferitelor componente (procesor, suită de senzori numită Next Generation Distributed Aperture System).
Evident, problemele legate de standardul TR-3 au avut consecințe asupra dezvoltării versiunii Block 4 a F-35, finalizarea acesteia fiind amânată până în 2029 de către Pentagon.
În același timp, costurile asociate au fost revizuite în sens crescător, acestea trecând de la 10,6 miliarde la 16,5 miliarde de dolari, conform unei evaluări efectuate în 2021.
În plus, suma facturii ar putea fi mult mai mare dar, potrivit GAO, va trebui așteptat până la sfârșitul acestui an pentru a afla amploarea acesteia.
Cu atât mai mult cu cât versiunea Block 4 nu ar trebui să fie gata înainte de 2031. Și chiar și atunci, nu va dispune de toate funcționalitățile prevăzute, având în vedere că motoarele F135 îmbunătățite nu vor intra în producție înainte de această dată.
Același lucru este valabil și pentru actualizarea PTMU, care ar trebui să înceapă în 2033.
De asemenea, Pentagonul a decis să acorde prioritate funcționalităților care nu necesită putere și capacitate de răcire suplimentare, astfel încât F-35 Block 4 să poată fi livrat începând cu 2031, cel mai devreme.
Rezultatul: versiunea Block 4 „va avea capacități reduse, va înregistra întârzieri în calendar și va avea costuri necunoscute până când biroul programului va termina evaluarea acestora”, a rezumat GAO într-un raport publicat săptămâna aceasta.
Potrivit acestuia, responsabilii programului F-35 au recunoscut că noul plan pentru versiunea Block 4 „nu îndeplinește obiectivele inițiale”, dar că ar putea fi realizat „în mod realist, cu noi obiective în materie de costuri, calendar și performanțe”.
sursă: activenews.ro