LIBERTATEA: După ce a tăiat bursele elevilor, Ministerul Educației publică un studiu ale cărui concluzii contrazic toate măsurile pe care le-a adoptat

Postat de pe 3 iulie 2025

După ce a tăiat bursele elevilor și a regândit formula de calcul pentru cele acordate studenților, Ministerul Educației publică un studiu realizat în perioada septembrie 2024 – aprilie 2025 în care se recomandă revizuirea acordării acestor beneficii, dar în mod avantajos pentru copii, nicidecum în dezavantajul lor.

Cuprins:

Elevii cer, Guvernul se face că nu aude Ce solicită părinții și elevii: mărirea burselor, introducerea bursei sportive și ajutor pentru copiii cu părinți în străinătate Ce solicită profesorii și directorii de școli Bursa de merit, cea mai finanțată categorie în anul 2024 Bursa socială, cea mai mare sumă alocată în 2025 Accesul la diferite tipuri de burse

Impactul burselor. Cum sunt cheltuiți baniiBurse de merit pentru 30% din elevii unei clase, un criteriu de acordare corect

3.700 de lei, cea mai mare bursă care se acordă în prezent în România

Elevii cer, Guvernul se face că nu aude

Recomandările vin din partea elevilor, a părinților și profesorilor care solicită bani mai mulți pentru burse și în nici un caz tăierea lor, introducerea bursei sportive, ajutor pentru copiii cu părinți în străinătate și pentru cei cu probleme medicale. Ce face Guvernul? Face tocmai pe dos: diminuează bursele studenților și elimină din cele ale elevilor.

Cercetarea s-a realizat pe un eşantion de 510 unităţi şcolare, fiind colectate răspunsuri de la aproximativ 13.000 de elevi, 12.500 de părinți, 1.300 de diriginți și învățători și 350 de directori.

Ce solicită părinții și elevii: mărirea burselor, introducerea bursei sportive și ajutor pentru copiii cu părinți în străinătate

Potrivit datelor colectate de Institutul de Științe ale Educației între septembrie 2024 și aprilie 2025, revizuirea tipologiei burselor și a criteriilor de acordare a fost una dintre recomandările majore formulate de elevi, profesori și părinți. Aceștia care au reclamat, în proporție semnificativă, lipsa de coerență și echitate în actualul sistem de burse. Concret, propunerile lor în această direcție au vizat:

• reevaluarea tipologiei burselor. Unii părinți consideră actuala structură prea complicată, în timp ce alții cer o diversificare mai clară, inclusiv introducerea unei burse sportive;

Recomandări Cine este olandezul din spatele afacerii cu RAAPPS și Eximbank, din care familia Peterson scoate 720.000 de euro profit anual. Asociat cu un bancher condamnat în Rusia

• redenumirea bursei sociale. Aceasta ar trebui să devină bursă de ajutor pentru studii, pentru o mai bună reflectare a scopului său;

• reintroducerea burselor monoparentale fără condiționare de venit;

• crearea unor mecanisme de sprijin pentru copiii cu părinți plecați în străinătate;

• crearea unor mecanisme de sprijin pentru copiii cu performanțe școlare și probleme medicale;

• extinderea criteriilor de acordare a burselor sportive pentru a include toate sporturile acreditate de ministerele de resort. Dacă un copil are rezultate bune la învățătură și primește bursă de merit dar se încadrează și pentru bursa sportivă, el să le poată primi pe amândouă;

• acordarea burselor pentru performanțe școlare până la media 8-8,50;

• separarea burselor de merit de cele de reziliență;

• extinderea burselor de merit/reziliență la ciclul primar;

• permiterea cumulării anumitor tipuri de burse;

• asigurarea accesului egal pentru elevii din învățământul particular acreditat;

• creșterea cuantumului burselor.

Elevii și părinții recomandă acordarea burselor inclusiv pe perioada vacanțelor și majorarea substanțială a sumelor: „bursa de merit ar trebui să fie minim de 800 de lei, bursa socială ar trebui să se mărească la 450 de lei, iar bursa de reziliență la 500 de lei”. Argumentul este inflația care crește în mod alarmant.

Recomandări Cine este Ion Sterian, șeful Transgaz cu cinci secretare, nouă consilieri și șapte șoferi. Ce avere are

Ce solicită profesorii și directorii de școli

Profesorii, directorii de școli, dar și anumiți părinți solicită simplificarea aspectelor administrative prin standardizarea documentaţiei, extinderea perioadelor pentru depunerea şi verificarea dosarelor de burse, realizarea unor activităţi de informare şi sprijin, accesibile şi adaptate nevoilor beneficiarilor. Acest lucru se referă la documente suplimentare de diseminare şi explicare a Metodologiei pentru profesori, părinţi, elevi, asistenţă specializată pentru situaţii atipice sau complexe.

Respondenții cer îmbunătăţirea instrumentelor digitale de sprijin pentru acordarea burselor. De exemplu, este necesară implementarea unei platforme digitale pentru depunerea online a documentaţiei din dosarul pentru burse.

Profesorii și directorii de școli solicită limitarea atribuţiilor şcolilor în ceea ce priveşte bursele sociale și transferul acestora către autorităţile locale/judeţene);

Bursa de merit, cea mai finanțată categorie în anul 2024

Conform datelor Ministerului Educației cu referire la anul școlar 2023-2024, în luna martie 2024 se înregistrau 1.371.869 de beneficiari de burse școlare. Bursele de merit și cele sociale reprezentau peste 94% din totalul beneficiarilor și absorbeau cea mai mare parte a bugetului alocat burselor. Bursa de merit a fost acordată unui număr mare de elevi (522.653), cu o sumă totală de 229,94 de milioane lei, fiind cea mai finanțată categorie.

Recomandări Rezultatele la Evaluarea Naţională 2025, publicate pe edu.ro

Bursa socială a avut cei mai mulți beneficiari (762.833) și o sumă totală apropiată de cea pentru bursele de merit (228,54 de milioane de lei), indicând un sprijin consistent pentru elevii cu situații dificile. Bursa tehnologică a fost acordată unui număr de 82.328 de elevi (6% din totalul bursierilor), bursa pentru mame minore s-a acordat pentru 960 de beneficiare (0,06%), în timp ce bursele de excelență au cumulat un total de 3.095 de beneficiari (0,22%). 

Bursa socială, cea mai mare sumă alocată în 2025

În anul școlar următor se observă o modificare majoră: în luna ianuarie 2025 se înregistrau un total de 1.401.076 de beneficiari de burse școlare, în ușoară creștere față de anul școlar trecut (+0,2%). Bursa socială are cei mai mulți beneficiari (840.820) și cea mai mare sumă alocată (251,83 de milioane de lei), ceea ce arată o creștere a sprijinului pentru elevii din medii defavorizate față de martie 2024 (când erau 762.833 de beneficiari și 228,54 de milioane de lei).

Limitarea mediei de acordare a bursei de merit, începând cu anul 2025, la pragul de 9,50, a determinat o scădere a numărului de beneficiari ai acestei categorii, în ianuarie 2025 doar 325.265 de elevi primind bursă de merit, comparativ cu 522.653 de elevi din martie 2024, suma de 118,04 milioane lei alocată acestei categorii fiind aproape jumătate din suma alocată în martie 2024.

Studenții și elevii s-au adunat zilele trecute în fața Ministerului Educației cerându-și drepturile Foto: Vlad Chirea

Accesul la diferite tipuri de burse

Participanții la studiu – elevi, părinți, profesori, directori de școli – au semnalat problemele din sistem cu care se confruntă și au venit cu o serie de recomandări.

În ceea ce privește accesul la diferite tipuri de burse, aproximativ 70% dintre elevi au declarat că au beneficiat de cel puţin o bursă în 2023 – 2024. Pe de altă pate, diriginţii şi învăţătorii au remarcat o creștere a numărului de bursieri în clasele cu vulnerabilitate ridicată, acolo unde unii elevi pot beneficia de mai multe burse simultan.

Bursele de merit, acordate elevilor de la orașe

Bursele de merit au fost acordate mai frecvent în mediul urban, în învăţământul gimnazial sau în liceele teoretice, faţă de cele vocaţionale sau tehnologice şi pentru elevii din familii fără vulnerabilităţi. În funcţie de nivelul educaţional, părinţii cu educaţie superioară au raportat în ponderi mai ridicate primirea bursei de merit de către copiii lor, decât cei cu educaţie scăzută. Concluzia? Elevii de la oraș, care provin din familii care nu se confruntă cu probleme financiare învață mai bine.

Bursele sociale, acordate elevilor din zonele rurale

În ceea ce privește bursele sociale, acestea s-au regăsit în toate şcolile rurale participante la studiu, fiind asociate cu educaţia scăzută a părinţilor (89% dintre elevii având părinţi cu educaţie scăzută au primit acest tip de bursă). Concluzia? În general, copiii de la sate, care provin din familii mai sărace și au părinți fără „carte” se încadrează la bursa socială.

Bursa de reziliență, pentru elevii din școlile profesionale

Acest tip de bursă a fost acordat, în cele mai multe cazuri, pentru elevi cu medii de cel puţin 8,50, iar cei care au obținut medii între 7,00 – 7,99, se află, cel mai frecvent, în învăţământul profesional.

Alte tipuri de burse

Bursele de excelenţă olimpică şi cele tehnologice au fost mai frecvente în mediul urban, bursele tehnologice sprijinind mai frecvent elevii din familii vulnerabile. Bursa pentru mame minore a fost acordată în special în liceele tehnologice, evidenţiind un profil social distinct;

Impactul burselor. Cum sunt cheltuiți banii

Elevii din rural utilizează în mai mare măsură bursa pentru caiete, cărţi şi rechizite sau îmbrăcăminte/încălţăminte, iar cei din urban în mai mare măsură pentru pregătire suplimentară/meditaţii, articole de îngrijire sau divertisment.

60% dintre părinţi se declară mulţumiţi de bursă, însă există nemulţumiri privind cuantumul şi întârzierile de plată;

aproape toţi elevii (99,7%) declară că bursa a avut un efect pozitiv, iar două treimi raportează îmbunătăţirea performanţei şcolare autopercepute;

părinţii menţionează ca efecte pozitive creşterea motivaţiei pentru învăţare (65%), mai ales la liceu (peste 70%);

majoritatea profesorilor (75%) şi directorilor (peste 80%) consideră că bursele şcolare au avut ca efect reducerea absenteismului în rândul elevilor şi creşterea prezenţei la ore;

percepţiile profesorilor arată că în mediul urban bursele au avut un impact mai puternic asupra motivaţiei şcolare, rezultatelor învăţării şi asupra competitivităţii şcolare.

În rural, bursele au contribuit mai mult la reducerea absenteismului şi a abandonului şcolar, funcţionând mai degrabă ca mecanism de participare şcolară;

unele cadre didactice au menţionat creşterea nivelului de stres în rândul elevilor, presiunea pentru obţinerea de note mari şi transformarea burselor într-un scop în sine, fără o creştere a motivaţiei şi a efortului în învăţare;

unii profesori au semnalat măsuri coercitive asupra elevilor, adoptate de părinţi, pentru obţinerea burselor;

rata de participare la examenele şi evaluările naţionale nu a variat semnificativ în cei doi ani şcolari de implementare a noilor metodologii de acordare a burselor (conform analizelor suplimentare ale ministerului, după ultima sesiune de bacalaureat – iunie 2025).

Burse de merit pentru 30% din elevii unei clase, un criteriu de acordare corect

majoritatea respondenţilor consideră că acest criteriu este corect (73% dintre directori, 72% dintre diriginţi, 72% dintre elevi, 73% dintre părinţi);

remarcăm procentul destul de ridicat al celor care consideră pragul de 30% ca fiind incorect (16% directori, 21% profesori, 17% elevi, 22% părinţi), părinţii din mediul urban şi diriginţii cu vechime de peste 20 de ani fiind cei mai critici;

considerată o extensie a bursei de merit, acordarea bursei de rezilienţă pentru medii de până la 7 este percepută ca fiind prea permisivă, ceea ce poate diminua motivaţia elevilor pentru excelenţă; persistă îngrijorări legate de echitatea şi impactul acestora asupra motivaţiei elevilor;

există diferenţe în favoarea mediului rural, faţă de mediul urban, pentru toate categoriile investigate cu privire la raportarea favorabilă faţă de acest prag.

directorii, diriginţii, elevii şi profesorii din şcolile profesionale par să aibă cea mai mare acceptare a criteriului.

Ministrul Daniel David consideră că în România se acordă prea multe burse. Foto: Shutterstock

3.700 de lei, cea mai mare bursă care se acordă în prezent în România

Ministrul educației, Daniel David, a declarat într-o conferință de presă că România a devenit, de-a lungul timpului, una dintre țările care oferă cel mai puternic sistem de burse școlare. Motiv pentru care, în încercarea de a contribui la acoperirea deficitului bugetar, va tăia din banii de burse ai elevilor și ai studenților. Oficialul a anunțat că vor fi acordate doar două tipuri de burse: cele sociale și cele de merit. Acestea din urmă însă vor suferi mici ajustări: vor fi acordate doar pentru 15% dintre elevii unei clase. În prezent, bursele de merit se acordă unui procent de până la 30% dintre elevii unei clase care au obținut medii de peste 9.

La acest moment, în România, sunt șase tipuri de burse școlare, cea mai mică fiind de 300 de lei, în timp ce cea mai mare este de 3.700 de lei: 

bursa de excelență – 700 de lei tipul II sau 925 / 1.850 / 2.775 / 3.700 de lei tipul I 

bursa de merit – 450 de lei/lună;

bursa de reziliență – 300 de lei/lună;

bursa socială – 300 de lei/lună;

bursa tehnologică – 300 de lei/lună;

pentru mamele minore – 700 de lei/lună.

sursă: libertatea.ro


Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background