România, principalul furnizor de benzină al Ucrainei pentru al treilea an consecutiv
Postat de Gold FM Radio pe 26 februarie 2025
Pentru al treilea an la rând, România s-a menținut în 2024 ca principal furnizor de benzină al Ucrainei, rafinăria Petrobrazi a OMV Petrom continuând să fie sursa dominantă de alimentare a pieței ucrainene. Potrivit unei analize Profit.ro, OMV Petrom și-a majorat livrările către Kiev cu aproape 40%, de la 206.000 de tone în 2023 la 283.000 de tone în 2024, consolidându-și astfel poziția strategică în regiune.
Concurența crește pe piața ucraineană
OMV Petrom a rămas lider în furnizarea de benzină către Ucraina, însă compania poloneză PNK Orlen a devenit un competitor din ce în ce mai puternic. Aceasta și-a crescut livrările din Polonia cu 60%, atingând 240.400 de tone, iar rafinăria sa din Lituania a exportat, la rândul său, 235.900 de tone, în creștere cu 56% față de anul precedent. În total, cele două rafinării ale PNK Orlen au furnizat 476.300 de tone de benzină către Ucraina, depășind volumul exportat de OMV Petrom.
Cu toate acestea, România a rămas principala țară furnizoare de benzină pentru Ucraina, cu un volum total de 307.000 de tone, reprezentând aproximativ 25% din importurile ucrainene. Dintre acestea, 92% au fost livrate de OMV Petrom. Polonia s-a situat pe locul al doilea, cu 276.000 de tone, dintre care 87% provenite de la PNK Orlen.
Factori care au influențat piața
Analiștii ucraineni de la compania de consultanță A-95 explică această reorientare a importurilor ucrainene dinspre sud (Grecia, care a pierdut cotă de piață) către vest prin două motive principale:
1. Prețul competitiv – Benzina din Europa de Nord are prețuri mai reduse decât cea din zona mediteraneană, fiind influențată de cotațiile din țările baltice.
2. Surplusul de benzină din Europa de Nord – Scăderea exporturilor europene către Africa a generat un surplus de combustibil, ceea ce a dus la ajustări ale prețurilor pe piață.
Aceste condiții nefavorabile au pus presiune pe OMV Petrom, care risca să piardă clienți în favoarea furnizorilor din nordul Europei. Conform presei ucrainene, pentru 2025 compania românească a fost nevoită să își ajusteze prețurile pentru a-și păstra clienții strategici, precum OKKO și AMIC Energy, însă nu a reușit să îl rețină pe WOG.
Strategia OMV Petrom: adaptabilitate și decizii rapide
În ciuda provocărilor de pe piață, OMV Petrom a reușit să își mențină poziția datorită unei strategii comerciale eficiente. Expertul ucrainean Serghei Kuyun, directorul Grupului de consultanță A-95, a remarcat că succesul companiei românești s-a bazat pe flexibilitate și rapiditate în luarea deciziilor:
„OMV Petrom a demonstrat un stil de afaceri neortodox, complet necaracteristic marilor companii. Tranzacțiile puteau fi încheiate într-o singură zi, ceea ce le-a permis să răspundă rapid la schimbările pieței.”
În 2024, importurile totale de benzină ale Ucrainei s-au ridicat la 1,24 milioane de tone, revenind la nivelul din 2021. Diferența majoră față de acum patru ani este că, în 2021, 85% din benzină (aproximativ 1 milion de tone) provenea din Belarus, în timp ce astăzi România și Polonia joacă un rol esențial în aprovizionarea Ucrainei.
Prețul combustibililor în țările europene

sursă: stiripesurse.ro