Sondajele de opinie – arta de a ghici… greșit. AUR, USR și SOS România!
Postat de Gold FM Radio pe 23 octombrie 2024
Autor: Ninel Peia
Să ne imaginăm pentru un moment că sondajele de opinie sunt ca o sesiune de tarot electoral. Ești alegător, îți pui speranțele în stelele politice, iar institutul de sondare îți „prezice” viitorul. Doar că, surpriză! Viitorul prezis e ca o scenă din „Las Fierbinți” – ceva între comedie și fantezie pură. Cu cât ne apropiem mai mult de ziua alegerilor, cu atât sondajele par să semene mai mult cu horoscoapele – fiecare partid primește câteva procente de aici, câteva de acolo, ca la ruleta electorală. Pe scena acestui spectacol al sondajelor, avem două vedete – USR și SOS România. USR, săracul, este vedeta care ar trebui să atragă toate blitz-urile, dar în ziua alegerilor, scorul lui e atât de modest încât te întrebi dacă nu cumva au făcut sondajul în Silicon Valley, nu în România. În sondaje, USR-ul stă bine, saltă cu 5 procente peste realitate. Dar când vine votul, buf! Se prăbușește. Cum așa? Simplu, simpatizanții USR sunt oameni ocupați, corporatiști de oraș mare care răspund la telefoane ca și cum ar fi un apel pentru o nouă promovare. Îți imaginezi: „- Bună ziua, sunteți susținător USR? – Desigur, dar mă grăbesc la o întâlnire pe Zoom!” Și apoi avem SOS România, partidul care în sondaje e ca acel prieten de pe Facebook pe care toată lumea îl ignoră. Doar că în realitate, surpriză! La urne, SOS dă lovitura! Cum de sondajele nu au prins asta? Pentru că simpatizanții SOS sunt femei (68%) între 30 și 55 de ani, din mediul rural și urban mic, care nu doar că nu răspund la sondaje, dar nici măcar nu știu de ce ar face-o! Ei, și apoi mai ai și problema cu apelurile sondorilor facute de pe telefoanele fixe. Simpatizantele SOS Romania probabil au alte priorități decât să stea de vorbă cu un sondor care sună de pe un număr fix. De obicei, e vorba despre mâncatul cinei la timp, nu despre chat electoral la telefon. Și cine e marele vinovat? Metoda CATI! Acel sistem de sondare telefonică prin care institutele de sondare ne asigură că au „acoperit toate categoriile de votanți”. Da, sigur… au acoperit. Au acoperit voturile SOS România cu o pătură groasă de ignoranță. Dacă nu răspunzi, pare că pentru CATI nici nu exiști. Nu contează că ai un smartphone cu care poți comanda pizza în 2 minute – dacă nu ai răspuns la apelurile sondorilor de pe telefoanele fixe, pentru ei ești practic o fantomă electorală. Ca să fie tabloul complet, avem și povestea marjei de eroare. E ca o baghetă magică pe care unele institute o folosesc cum le convine. Aici taie, acolo adaugă, și, hop, dintr-odată, AUR primește niște procente bonus, iar SOS România rămâne cu procente în minus. Probabil că undeva în birourile lor se aud râsete malefice în timp ce ajustează „marjele de eroare” ca într-un joc de Monopoly – „Ia să mutăm câteva procente de aici, adăugăm acolo, și gata! Sondaj perfect!” Cum citim noi aceste sondaje de acum înainte? Simplu – iei sondajul, te uiți la USR și scazi 5%, căci e clar că au fost umflate cifrele. Te uiți la AUR și scazi 4%, căci poate n-au primit chiar atâtea telefoane entuziaste. Apoi, la SOS România, adaugi 4%, căci acei simpatizanți de la sate si orase mici, greu accesibili pentru CATI, își vor face datoria în tăcere, la urne. Și iată cum, fără prea multe calcule sofisticate, ai obținut o prognoză mult mai realistă decât acele cifre născocite de institutul de sondare. Dragă cititorule, data viitoare când deschizi un sondaj electoral, amintește-ți că e mai puțin despre realitate și mai mult despre un exercițiu de imaginație creativă. Oricum ar fi, un lucru e sigur – la final, alegerile nu sunt despre cine răspunde la telefon, ci despre cine își face drum până la urne. Și acolo, dintr-odată, magia sondajelor dispare ca un truc de ieftin.