Un studiu din satelit arată noi deformări la PLANȘEUL UNIRII. Specialist monitorizare structurală: „Recomandăm demararea imediată a consolidării”

Postat de pe 14 februarie 2025

Un studiu din satelit realizat de ingineri români, din cadrul unei companii de monitorizare structurală, arată noi deformări la Planșeul Unirii. Studiul, realizat între aprilie 2023 și octombrie 2024, prezintă imagini obținute prin sistemul de sateliți COSMO-SkyMed. „Potrivit studiului nostru, există deformări diferențiale în cazul zonei Pieței Unirii. Orice deformare diferențială confirmă amplificarea, evoluția și accelerarea deteriorării planșeului”, spune Mariana Garștea, specialist monitorizare structurală și CEO al companiei care a realizat studiul din satelit. Specialista recomandă demararea imediată a lucrărilor de consolidare a planșeului.

„Conform studiului nostru – care acoperă perioada aprilie 2023– octombrie 2024, raportat la cele peste 2,6 milioane de puncte măsurate în acest timp și la cele 22 imagini hi-res obținute prin sistemul de sateliți COSMO-SkyMed –, există deformări diferențiale în cazul zonei Pieței Unirii.

Ce înseamnă acest lucru? Faptul că există variații ale deplasărilor între diferite puncte ale unei structuri sau ale terenului de fundare, ceea ce duce la potențiale probleme structurale. În cazul acestei zone, în mod specific, pe care o cunoaștem deja ca având un istoric problematic, așa cum au arătat-o expertizele tehnice anterioare, deformările diferențiale pot fi îngrijorătoare”, a declarat pentru Gândul Mariana Garștea, CEO Sixense România, compania care a realizat studiul din satelit.

Specialista în monitorizare structurală spune că lucrările de consolidare a Planșeului trebuie să înceapă de urgență.

Specialist, despre Planșeul Unirii: Orice deformare diferențială confirmă amplificarea, evoluția și accelerarea deteriorării acestei structuri

„Dată fiind și complexitatea structurii existente, compusă din mai multe niveluri subterane și intersecții de magistrale de metrou, orice deformare diferențială confirmă amplificarea, evoluția și accelerarea deteriorării planșeului de-a lungul timpului.

Așa cum am mai spus-o în câteva rânduri, este absolut obligatorie și necesară monitorizarea atentă a zonei Pieței Unirii, pentru a preveni orice fel de incidente sau accidente de natură structurală și pentru a asigura durabilitatea acestei zone critice pentru Capitală. De asemenea, recomandăm demararea imediată a lucrărilor de consolidare”, a mai declarat Mariana Garștea.

Deformări semnificative și în alte zone din București, din proximitatea viitoarelor magistrale de metrou

Studiul din satelit a fost realizat prin măsurarea a peste 2,6 milioane de puncte.  Acesta a vizat în mod special zonele și cartierele aflate în proximitatea viitoarelor proiecte de infrastructură de transport subteran din București. Cum ar fi: M4 (Gara de Nord – Gara Progresul), M5 (tronson Eroilor – Piața Iancului) sau M7 (Voluntari – Bragadiru), precum și Piața Unirii, ca nod important în care se întâlnesc mai multe magistrale de metrou importante ale Capitalei, dar și ca zonă ce urmează a fi reabilitată de autoritățile publice, în urma mai multor expertize tehnice.

Prin urmare, studiul arată că zone importante din proximitatea sau de la intersecția viitoarelor magistrale M5 și M4 prezintă deformări semnificative. Printre acestea, se numără cartiere ca Eroilor, Berceni, Colentina sau Giulești. În același timp, în cazul zonei Piața Unirii, au putut fi observate chiar deformări diferențiale.

Analiza atentă a cauzelor acestor deformări este esențială. Ea nu trebuie să fie subiectul unor interpretări eronate sau concluzii pripite. Ceea ce contează este ca autoritățile și dezvoltatorii de infrastructură să aibă acces la informații. Este vorba de informații precise, necesare pentru luarea deciziilor responsabile și proactive.

Lipsa unor date clare despre impactul asupra mediului construit poate genera conflicte juridice. Poate genera și riscuri operaționale și, cel mai grav, pericole pentru comunități. Prin acest demers, ne propunem să oferim o abordare echilibrată, demonstrând că există soluții viabile pentru dezvoltarea unei infrastructuri sigure și sustenabile”, a mai precizat Mariana Garștea.

Mariana Garștea

Planșeul din Piața Unirii se poată prăbuși la un cutremur de intensitate medie

Revenind la structura din Piața Unirii, Guvernul a decis, în aprilie 2023, suplimentarea cu 750 de milioane de lei a fondurilor din Programul „Anghel Saligny”, pentru reabilitarea și consolidarea Planșeului de la Piața Unirii.

Planșeul de beton din Piața Unirii, pe sub care trece Râul Dâmbovița, este în prezent într-o stare de degradare foarte mare. Ultima expertiză tehnică a arătat că structura are un risc seismic gradul I.

Potrivit specialiștilor în construcții, care au verificat planșeul, acesta se poate prăbuși în cazul unui seism de intensitate medie. Problema uriașă este că pe sub Dâmbovița (și pe sub planșeu) se află pasajul de la metrou, dintre Unirii 1 și Unirii 2.

Pe de altă parte, pe deasupra planșeului este organizată circulația rutieră din Piața Unirii. Practic, la această structură trebuie să se intervină de urgență, pentru a se evita o tragedie.

Gândul a publicat încă din martie 2021 imagini în premieră de sub planșeu, care arată starea deplorabilă a construcției. Imaginile pot fi văzute AICI.

Din păcate însă, proiectul de consolidare este blocat în proceduri birocratice.

Acestea sunt deficiențele grave identificate la Planșeul Unirii:

  • armături corodate, beton exfoliat, reduceri de secțiune, vegetație acvatică pe fața betonului și defecte de față văzută la riglele cadrelor;
  • grinzi secundare (nervuri) demolate, zone care se presupune că au fost refăcute în cofraj metalic nerecuperat și care sunt într-o stare avansată de coroziune;
  • grinzi secundare (nervuri) cu secțiune de rezistență puternic afectată, console scurte la cadrele de rost distruse în întregime ca urmare a infiltrațiilor de apă în rosturi;
  • beton exfoliat, armături corodate și infiltrații locale în placa de beton a planşeului;
  • defecte de execuție și lucrări executate necorespunzător cu ocazia diverselor intervenții la planșeu;
  • degradări la partea carosabilă a străzilor de deasupra planşeului, guri de scurgere, borduri, trotuare pietonale și parapete.

sursă: gandul.ro



Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background