Tarom in haos spre faliment
Postat de Gold FM Radio pe 10 decembrie 2024
de Săndel Panaite
În vară toată lumea era oripilată de așa zisa grevă a piloților de la Tarom. Realitatea exprimată atunci era alta și nimeni nu a vrut să o vadă sau să o audă! TOATĂ mass media națională și internațională a încercat atunci o mare manipulare arătând ce vinovați erau piloții, care vezi Doamne erau considerați a fi singurii responsabili de situația pasagerilor curselor anulate. Doar ca rând pe rând Europa Liberă, solidnews, corectNews, DC News, DIGITV, RealitateaTv,B1Tv, ANTENA 1 și 3, RomaniaTv, TVR, etc etc au trebuit să dea dreptul la replică piloților Tarom și astfel s-au aflat adevăruri și situații dureroase ascunse mereu de către managementul politic impus. Piloții atrăgeau atenția atunci asupra situației salariilor lor incredibil de mici în raport cu colegii lor de la restul companiilor aeriene care operează în România, condițiilor de muncă ce încalcă legile și normele specifice, numărului mare de piloți care au plecat sau se pregătesc să plece din companie, etc dar degeaba!În doar câteva luni de atunci, Tarom a tăiat cele patru avioane Airbus 318 și a redus cursele și destinațiile sale, ajungand astfel la o flotă compusă din doar 14 avioane din care: 2 ATR 72-500, 4 ATR 72-600, 4 Boeing 737-800 și 4 Boeing 737-700. Pentru a face față situației decimării flotei sale, Tarom a trebuit să închirieze un avion Airbus 320 de la DanAir cu care s-a poată opera rutele de Madrid. INCREDIBIL un cuvânt prea mic la TaromAstăzi, ca urmare a situației numărului enorm de mare de avioane oprite la sol din motive tehnice, Tarom mai are operaționale doar ȘASE avioane din cele 14 avioane ale flotei sale ! O altă cauză a situației Tarom este maretul plan de restructurare făcut pe baza unor propuneri ale habarnavistilor plătiți la greu de către Tarom, în speță Price Waterhouse &Cooper. Acest plan de restructurare promovat public cu surle și trâmbițe, a condus major la situații incredibile si pierderi imense cauzate de anulări și întârzieri de curse. Dealtfel se pune întrebarea dacă UE nu va anula aprobarea ajutorului de stat acordat Taromului, ca urmare a neîndeplinirii angajamentelor asumate, ceea ce ar conduce la falimentul companiei. Tot în presă și tot degeaba, a apărut și modul în care Tarom a refuzat timp de 10 ani de zile , să câștige minimum 10.000 de euro per fiecare tronson al cursei de Londra în timp ce la final a vândut și ultimul slot de pe acea rută istorică a companiei. Circul vânzării avioanelor Boeing 737-300, când Tarom a refuzat oferta unei companii americane și vândut avioanele la mai puțin de jumătate din prețul ofertat către o companie arabă, a fost și el mediatizat dar degeaba! Peste cazul situației produse de greșeala aceluiași management care a produs pierderi financiare imense ca urmare a blocării timp de 4 ani de zile, a vânzării cu dedicație a celor șapte avioane ATR 42-500, s-a pus batista pe țambal ca de obicei! Calendarul unui faliment anunțat În vară piloții Tarom trăgeau un semnal major asupra problemelor companiei , probleme rezultate din modul dezastruos în care a fost condusă compania prin de managementul impus politic și reprezentat de cei 17 directori generali în cei 7 ani de zile, niciunul provenit sau cu experiență în aviație. Europa Liberă trăgea un semnal major de alarmă cu privire la modul în care membrii Consiliului de Administrație al Tarom au stabilit condițiile de admisibilitate la concursul de ocupare a postului de Director General organizat după 13 ani de la darea OUG 109/2011 de Guvernanța corporativă Se arata ca practic un specialist cu 44 de ani in aviație, pilot , cu studii juridice și masterat, doctorand în management, plus alte calificări era împiedicat a participa la acest concurs în timp ce un primar comunal sau șef de coloană auto era admis ! Întreaga presă națională a arătat cum a fost demarat procesul de rupere din cadrul Tarom a Direcției Tehnice. Practic Tarom urma să devină clientul principal al noii companii tehnice în care, ca de obicei, Tarom venea cu hangarul propriu, personalul tehnic calificat și autorizat, avioanele proprii și în schimb primea doar o participație de 50% !! Ca să fie sigur falimentul companiei un acționar al Tarom, Aeroportul Otopeni, a cerut achitarea datoriei acumulate de companiei pe baza chiriei neplătite pentru terenul de sub hangar. Anca Boagiu a făcut cadou Aeroportului terenurile inclusiv cel în cauză iar niște băieți deștepți au cerut ilegal chirie atâția ani de zile în mod ilegal Curios ca acum când aceeași Anca Boagiu este în CA Tarom în loc să ceară banii încasați ilegal adică vreo 20 de milioane de dolari nu face nimic. Maretul ajutor de stat acordat Taromului este o altă șmecherie a unor băieți deștepți. În fapt compania a primit două ajutoare DOAR garantate de stat și NUacordate de stat, de exemplu prin Trezoreria sa, etc în condiții avantajoase. Ca atare Tarom a plătit o dobândă mare din care statul a încasat taxe, impozite și TVA astfel încât ceea ce a dat cu o mâna a luat înapoi cu trei. În loc de epilogTarom a tocat aproape două miliarde de dolari din 1990 și până în prezent din bani publici și cât s-a furat exact din Tarom nu se va ști niciodată în mod evident.Tarom este ultimul brand național rămas neprivatizat și evident ca vânzarea lui pe bucăți este o metodă de eliminare a lui. Tarom este unul dintre proiectele de suflet ale suveranistilor care îl vor salvat în timp ce restul îl vor prin tot ce fac, falimentat. Tarom ești tu române, deci nu uita!