Spania vrea să oblige influencerii cu o audiență mare să publice dezmințiri dacă răspândesc știri false
Postat de Gold FM Radio pe 19 decembrie 2024
Un proiect de lege vrea să oblige creatorii de conținut cu o audiență mare să publice dezmințiri dacă răspândesc știri false. Guvernul Sanchez a fost victima unor campanii calomnioase, scrie Le Figaro
Influencerii spanioli care răspândesc știri false pot fi obligați să publice o dezmintire pe rețelele lor de socializare . În orice caz, aceasta este intenția guvernului, care a adoptat marți un proiect de lege preliminar privind dreptul la replică. Acestea din urmă, care astăzi privesc doar editorii media, ar putea fi acum opuse și „ utilizatorilor semnificativi ” ai rețelelor. Concret, aceasta se referă la indivizi urmați de cel puțin 100.000 de abonați pe o platformă sau 200.000 în toate rețelele.
Cetăţenii acestei ţări au dreptul de a se apăra împotriva mincinoşilor profesionişti” , a justificat ministrul Justiţiei, Félix Bolaños, care a prezentat textul în cadrul conferinţei de presă săptămânale de după Consiliul de Miniştri. Inițiativa se bazează pe o observație: oamenii simpli care și-au construit audiențe puternice „au o audienta mai mare decât multe media tradiționale. Și sunt profesioniști în știri false care în fiecare zi, cu minciunile lor, acoperă dezbaterea publică cu noroi” , a adăugat Bolaños.
Fără ca niciun nume să fi fost citat, observatorii sunt de acord că guvernul de stânga al lui Pedro Sanchez are privirea îndreptată către câtiva utilizatori care, în ultimii ani, au multiplicat insultele și acuzațiile, de multe ori susținute fără fapte, împotriva membrilor executivului. Inundațiile de la Valencia au fost și pretextul unui val semnificativ de știri false.
Trei zile pentru a corecta informațiile
Potrivit textului anteproiectului consultat de cotidianul catalan La Vanguardia, platformele vor trebui să „stabileasca un mecanism ușor accesibil pentru a facilita exercitarea dreptului la replică” . Meta, proprietarul Facebook și Instagram, și X, nu au răspuns solicitărilor de reacție de la Le Figaro. În ceea ce privește vechiul Twitter, e-mailurile trimise serviciului de presă primesc automat emoji-ul cu excremente ca răspuns.
Spre deosebire de legea actuală, care datează din 1984, proiectul prevede că nu va mai fi necesar să te adresezi directorului mass-media, în speță a rețelei de socializare, pentru a solicita o rectificare. Pe de altă parte, ca și în cazul dreptului tradițional la replică, dezmințirea trebuie distribuită într-un format similar cu cel al publicației în cauză.
Și, caracteristici noi permise de natura suportului, publicația originală trebuie editată pentru a preciza că i s-a acordat un drept la replică, iar cele două texte includ legături reciproce. Proiectul de lege acordă „utilizatorului semnificativ” un termen de trei zile pentru a rectifica informațiile, în caz contrar reclamantul are șapte zile pentru a se adresa justiției. Dacă va prelua cauza, judecătorul are la rândul său șapte zile pentru a ține o ședință și a pronunța decizia în aceeași zi sau a doua zi.
Deschiderea dreptului la replică la rețelele de socializare se înscrie în reformele mai ample cunoscute sub denumirea de „regenerare democratică” și lupta împotriva „știrilor false”, care privesc și presa tradițională. Planul include obligația ca mass-media să publice lista acționarilor lor și să limiteze publicitatea instituțională pentru a evita dependența de puterea politică. Guvernul Sanchez critică finanțarea de către regiuni și primării guvernate pe dreapta a mass-media cu audiențe reduse, cu linii editoriale foarte ostile executivului său și puțină atenție pentru rigoarea informațiilor publicate. O reformă a protecției dreptului la onoare – protejată de Constituția spaniolă și reglementată în codul penal prin infracțiunile de insultă și calomnie – trebuie să completeze pachetul de măsuri.
sursă:Le Figaro