Să înțelegem limitele aeriene ale mandatului de arestare a lui Putin
Postat de Gold FM Radio pe 7 decembrie 2023
Autor: Cezar Osiceanu
Am citit cu toții știrea eliberării unui mandat de arestare pe numele președintelui Rusiei, Vladimir Putin și trecând peste argumentele juridice legate de calitatea emitentului, opozabilitatea față de Rusia etc haideți să vedem un pic cum stă situația în cazul actual al deplasării lui Putin în Emirate.
Astfel doar dacă avionul lui Putin se strică și aterizează să zicem pe teritoriul unui stat semnatar al Convenției respective iar acesta iese din avion și pune piciorul pe scară poate fi arestat!
Dizidentul care a fost arestat în trecut în Rusia, a putut fi arestat doar pentru ca toți pasagerii au fost debarcați din avion și cum a ieșit pe ușa acestuia dizidentul a putut fi arestat.
Dizidentul evident ca nu a știut această regulă iar cursa respectivă fiind una comercială toți pasagerii sunt debarcați din avion în mod obligatoriu, echipajul părăsind și el avionul.
Deasemenea fiind în acel caz o cursa lung curier echipajul nu mai poate continua zborul din cauza depășirii timpilor de zbor și odihnă și va fi înlocuit cu altul. Așa ca echipajul pleacă la hotel iar avionul este închis și sigilat până la venirea echipei tehnice care îl va prelua.
În cazul lui Putin însă zborul nu este unul comercial ci unul special și el poate sta în avion pe toată durata reparației avionului sau în situația în care din cauza unei avarii este forțat să aterizeze.
În plus avionul lui Putin, un Iliushin 96 cu 4 motoare este echipat dpdv tehnic cu marea majoritate a pieselor vitale necesare, are sisteme de preparare hrana, dotări ptr odihnă, etc etc
Traseul de zbor al avionului prezidențial a fost prin Rusia, Turkmenistan și Iran cel mai probabil ca să poată evita țările semnatare ale Convenției și care au recunoscut valabilitatea mandatului pe teritoriul lor în mod explicit. Să nu uităm ca Republica Sud Africană a dat-o cotită când trebuia să se exprime clar dacă îl va aresta sau nu pe Putin ce urma să sosească la Capetown la o reuniune internațională!
În plus mica armada aeriană a avut în componență un avion de rezervă și cel mai probabil și un avion cisternă cu el pentru alimentarea în aer a escortei (sau escorta l-a preluat exact la ieșirea din Rusia unde avioanele Su35 au făcut realimentare în aer ele în plus au avut și rezervoare suplimentare- varianta mai puțin probabilă însă!)
Aceste avioane de escorta sunt pilotate de asi în domeniu, verificați special, ele sunt dotate cu mijloace și echipamente de ultimă oră având armament operativ la bord și instrucțiuni clare de atac în cazurile prevăzute de propriile proceduri
Mai trebuie să știm si ca de obicei toate avioanele prezidențiale sunt escortate de avioane militare proprii si/sau ale statelor survolate ca și măsură de protocol și securitate. Ele nu apar însă la filmările și fotografiile oficiale de la aterizarea celor oficiale din motive lesne de înțeles
Ar trebui să ne reamintim cum aviația americană l-a doborât pe șeful Marinei japoneze și autorul atacului de la Pearl Harbour, amiralul Yamato, într-un zbor de deplasare pentru a vedea implicațiile și riscurile unei astfel de manevre astăzi
Pe internet se găsesc fotografii cu armada americană sosită la București și astfel putem vedea singuri ce efort implică o asemenea deplasare evitând astfel riscul unor comentarii inutile.