Ploaia, zăpada și drumurile proaspăt asfaltate – Cât de rezistente sunt noile lucrări de infrastructură?
Postat de Gold FM Radio pe 25 februarie 2025
În ultimii ani, România a înregistrat progrese notabile în construcția de drumuri și autostrăzi, dar calitatea lucrărilor este adesea pusă sub semnul întrebării, mai ales după ce primul sezon rece sau ploios scoate la iveală fisuri, gropi sau tasări. În acest context, se ridică întrebarea: sunt noile drumuri cu adevărat construite să reziste condițiilor meteo extreme?
Ce materiale sunt folosite în construcția drumurilor din România? Ce tipuri de asfalt și straturi de suport se utilizează pentru a asigura rezistența și durabilitatea infrastructurii rutiere? Și, mai ales, respectă constructorii standardele europene sau există abateri care afectează calitatea lucrărilor?
Este în totalitate vina constructorului pentru degradarea timpurie a drumurilor?
Aceste întrebări sunt esențiale pentru a înțelege starea actuală a rețelei rutiere din țară. În ultimii ani, România a făcut progrese semnificative în dezvoltarea infrastructurii rutiere, iar noi, în calitate de constructori depunem eforturi constante pentru a livra drumuri moderne și durabile. Cu toate acestea, percepția publică asupra calității lucrărilor este adesea influențată de problemele apărute după primul sezon rece sau ploios, când fisurile, gropile sau tasările devin vizibile.
Dar, această situație are drept cauză doar modul de execuție al lucrărilor, sau există și alți factori precum întreținerea, traficul intens sau condițiile climatice extreme?
Ca firmă specializată în construcția de drumuri și poduri, ne asigurăm că utilizăm materiale de calitate, conforme cu standardele europene. În România, drumurile sunt realizate printr-o combinație atent aleasă de straturi de asfalt și fundații solide:
- Stratul de fundație –asigură durabilitatea drumului.
- Stratul de bază – preia sarcinile din trafic și distribuie presiunea
- Stratul de legătură – oferă stabilitate și protejează straturile inferioare
- Stratul de uzură – asigură aderența și rezistența la trafic
Toate aceste elemente sunt esențiale pentru construirea unei infrastructuri fiabile. Dar este suficient să folosim materiale de calitate pentru a garanta longevitatea drumurilor?
Normativele europene stabilesc cerințe clare pentru construcția drumurilor, iar noi ne aliniem acestor reglementări, și suntem convinși că si ceilalți constructori o fac. Totuși, execuția conform standardelor nu este singurul factor care influențează durabilitatea unui drum. Uneori, degradările rapide sunt cauzate de:
- Întreținerea deficitară – Lipsa unor reparații periodice și a unui sistem eficient de drenaj poate duce la infiltrarea apei, accelerând degradarea asfaltului.
- Sarcini mai mari decât cele proiectate – Traficul greu excesiv pe drumuri neadaptate pentru astfel de solicitări duce la tasări și fisuri.
- Variațiile climatice extreme – Ciclicitatea îngheț-dezgheț afectează structura drumurilor, mai ales în absența unor măsuri corespunzătoare de protecție.
Așadar, care este principalul factor care duce la degradarea timpurie a drumurilor?
Apa!
Infiltrarea acesteia compromite structura rutieră și accelerează deteriorarea. Atunci când apa pătrunde în straturile inferioare ale structurii rutiere, aceasta compromite stabilitatea și rezistența fundației, ducând la o serie de probleme structurale grave:
- Slăbirea capacității portante a fundației
- Efectul îngheț-dezgheț
- Eroziunea internă și migrarea materialului
Poate fi prelungită durata de viață a drumurilor?
Da!
Pentru a preveni problemele menționate în rândurile de mai sus, se pot implementa:
- Sisteme eficiente de drenaj
- Utilizarea materialelor de fundație cu permeabilitate controlată
- Aplicarea unor straturi de protecție
- Stabilizarea solului și compactarea corectă
- Întreținerea periodică a suprafeței drumului prin repararea fisurilor și gropilor înainte ca acestea să afecteze structura de rezistență
Construcția unui drum de calitate presupune nu doar utilizarea celor mai bune materiale și respectarea normelor, ci și o întreținere corespunzătoare după finalizarea lucrării. De aceea, pe lângă responsabilitatea constructorilor, este esențial ca și autoritățile și administratorii drumurilor să implementeze programe eficiente de întreținere și reparații. Doar printr-o colaborare reală între constructori, autorități și utilizatori putem avea drumuri durabile, adaptate cerințelor actuale.