Mașinile dotate cu cutie neagră și tehnologie biometrică

Postat de pe 22 aprilie 2024

Autor: Oana-Medeea Groza

În emisiunea „Scamatoriile Iosefinei” difuzată la Radio Gold FM, jurnalista Iosefina Pascal a anunțat că la nivelul UE s-a luat decizia că trebuie redus numărul de accidente rutiere. Iată care este metoda pe care vor să o folosească europenii pentru a-și atinge scopul.

Din iulie 2024, cutia neagră pentru mașini devine obligatorie. Pentru a analiza mai ușor cum s-a produs un eveniment rutier, Comisia Europeană a decis să introducă un nou tip de dispozitiv la autoturisme. „Cutia neagră” auto va fi montată, obligatoriu, din luna iulie a acestui an pe toate mașinile noi. Event Data Recorder (EDR) devine obligatoriu pentru toate autovehiculele înmatriculate începând cu data de 6 iulie 2024, conform deciziei Comisiei Europene.

Acest dispozitiv este inspirat din aviație, unde avioanele sunt dotate cu o așa-numită „cutie neagră”. Acest echipament este menit să colecteze și stocheze informații de la majoritatea componentelor vehiculului. EDR va înregistra o multitudine de date care au relevanță în cazul unui accident de circulație: viteza de deplasare, poziția pedalelor de accelerație și frână (cât de tare a fost apăsată pedala), turația motorului, unghiul de virare, activitatea sistemelor de siguranță precum ABS-ul și sistemul de control al stabilității, momentul declanșării airbag-urilor, purtarea centurilor de siguranță, etc. Acești parametri vor fi înregistrați în timp real.

Practic, toată această tehnologie ajută, de fapt, la stabilirea cu o mai mare ușurință a condițiilor în care a avut loc un accident, nicidecum la prevenirea acestuia. Dispozitivul va fi montat pe mașinile noi, care vor fi într-un număr semnificativ mai redus la nivelul UE decât mașinile vechi.

Totodată, UE lucrează la reducerea accidentelor rutiere cu ajutorul alertelor personalizate pentru șoferi. Cercetătorii din UE creează tehnologii avansate pentru a detecta semnele timpurii de oboseală și de comportament haotic al șoferilor. Unul dintre cercetători știe că, atunci când începe să își maseze ceafa în timp ce conduce, probabil a sosit momentul să ia o pauză. Acest gest este un semn că începe să obosească la volan. E clar că un astfel de indicator se aplică numai unei părți dintre șoferi și, deci, nu este un indicator 100% sigur, semnele de oboseală variind de la un caz la altul.

Proiectul presupune instalarea unui dispozitiv electronic pe mașină, care va detecta momentele în care se instalează oboseala fizică și mentală la șoferi. Denumit FITDRIVE, proiectul se întinde pe trei ani și jumătate și ar urma să se încheie în februarie 2025. Tehnologia va fi integrată în software-ul autovehiculului, transmițând alerte personalizate șoferilor atunci când aceștia trebuie să fie mai atenți la drum sau chiar să ia o pauză și observând starea fiziologică a conducătorului auto.

Tot procesul descris până acum indică faptul că vor fi colectate date biometrice. Chiar cercetătorii din spatele inițiativei spun că informațiile colectate cu ocazia primelor două seturi de teste au provenit de la camere care urmăreau fețele șoferilor și de la căști pentru monitorizarea undelor cerebrale. Datele vor fi integrate într-un algoritm care, combinat cu o brățară electrică, poate detecta momentul când un șofer începe să obosească. Brățara va măsura parametri cum ar fi: frecvența cardiacă, tiparele de mișcare a brațelor și transpirația pentru a observa când un șofer devine obosit. Algoritmul va continua să învețe și să se adapteze la fiecare șofer în parte. Sistemul se autoreglează colectând permanent date pentru a construi un profil al fiecărui șofer și a evalua riscurile în timpul unei sesiuni de condus. Astfel, poate detecta semnele individuale de oboseală.

Nu e o idee neapărat rea, dar, în România cel puțin, majoritatea accidentelor nu se produc pe fondul oboselii. La noi vorbim de foarte mulți șoferi fără permis și, deci, fără experiență, care conduc pentru că sunt teribiliști, foarte mulți șoferi fără drept de a conduce sau cu permisul suspendat din cauză că au comis diverse fapte, penale sau contravenționale, foarte mulți șoferi băuți, drogați, și avem și infrastructura rutieră teribilă. Dar lucrurile acestea pot fi reduse prin mijloace tradiționale, cum ar fi patrularea poliției în trafic”, a punctat Iosefina Pascal. Mai mult decât atât, colectarea datelor cu caracter personal ar putea încălca regulamentele europene, având în vedere că algoritmul nici nu este făcut în așa fel încât să prevină în mod concret un accident, ci doar atenționează un șofer ale cărui simțuri sau atenție sunt deja afectate.

Emisiunea „Scamatoriile Iosefinei”, prezentată de Iosefina Pascal, se difuzează de luni până joi de la ora 16, la Radio Gold FM. Înregistrările integrale pot fi urmărite pe pagina de Facebook a Radio Gold FM România, dar și pe platforma goldtv.ro.


Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background