Giganții IT profită din plin de munca jurnaliștilor

Postat de pe 23 septembrie 2021

În cadrul emisiunii „Lumea-i cum este”, realizată de Roxana Istudor la Gold FM, a fost abordată tema legăturilor dintre giganții internetului și mass-media. Publicația „Osservatorio Balcani e Caucaso Transeuropa”, detaliază pe marginea a ceea ce numește „Dependența problematică a mass-media de Google și Facebook”.

Companiile mari de tehnologie aduc mult trafic pentru mass-media, dar în același timp, iau o parte disproporționată din câștiguri. O analiză a datelor de trafic web a șase dintre cei mai mari editori din Marea Britanie a constatat că peste o treime din vizitele pe site-urile lor provin dinspre Google și Facebook – „The Independent”, „The Sun”, „The Times”, „The Daily Mail”, „The Telegraph”, „Sky” și „Vice” s-au bazat pe Google pentru 25% și 26% din vizitele lor în 2018 și respectiv 2019, în timp ce Facebook a fost responsabil pentru 10 și 13 la sută.

Un studiu al News Media Alliance a constatat că Google a câștigat 4,7 miliarde de dolari din conținutul de știri în 2018, dar, în timp ce pe de o parte acest total a reprezentat doar 4% din veniturile sale în acel an, pe de altpă parte, pentru media, a echivalat cu 33% din totalul veniturilor publicitare aduse de întreaga industrie a ziarelor. Demn de menționat este faptul că giganții IT profită din plin de munca jurnaliștilor –  studiul punctează că până la 40% din rezultatele căutării pe Google sunt cele pentru știri.

Un raport recent al Interactive Advertising Bureau a arătat că primele zece companii de publicitate online dețineau o cotă de 78,1% din venituri în 2020 și trei giganți tehnologici reprezintă acum mai mult de 60% din totalul pieței publicitare: Google, Facebook și Amazon.

Cine mai oprește acest trend?

O directivă privind drepturile de autor a Uniunii Europene, cunoscută sub numele de articolul 11, consideră că editorii au dreptul la despăgubiri atunci când Google folosește porțiuni de text de la un organism media. Cu toate acestea, când Germania a încercat să-și impună varianta acestei legi în 2013, chiar și punctele de vânzare mari au trebuit să se plece în fața giganților tech, inclusiv cel mai mare editor de știri din țară, Axel Springer, cedând după ce traficul a scăzut cu 40%. În 2019, Google a câștigat bătălia legală împotriva editorilor germani pentru aceste cereri de taxe.

Ca răspuns la inițiativa Spaniei, care a încercat cu o lege similară în 2014, Google a închis cu totul serviciul Google News din țară. În 2019, Guvernul francez adopta o lege care obliga Google să compenseze mass-media pentru utilizarea fragmentelor din conținutul lor pe paginile sale. În cele din urmă, s-a ajuns la un… acord între Google și „Alliance de la presse d’information générale”, un grup de lobby care reprezintă majoritatea revistelor franceze importante.

Facebook a procedat cam la fel. Într-o mișcare fără precedent, din februarie 2021, gigantul a blocat site-urile de știri australiene de pe platforma sa, ca răspuns la o dispută cu Guvernul, care a încercat să forțeze compania să plătească canalele media pentru știri. Facebook a negociat acorduri cu principalele mijloace de comunicare în masă, în propriile sale condiții. Pe de altă parte, o investigație efectuată de publicația Washington Monthly a dezvăluit că pe fondul lansării Facebook News, gigantul a acordat în mod direct milioane de dolari unor branduri media precum „The New York Times”, „The Washington Post”, „The Wall Street Journal” și „Bloomberg”, ca să apară favorabil în materialele lor.

Pe măsură ce știrile devin tot mai dependente de Google și Facebook, devine din ce în ce mai problematică și relația dintre mass-media și acești giganți.


Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background