Eroi și … eroi!

Postat de pe 3 ianuarie 2024


Autor: Cezar Osiceanu

Ieri tot mapamondul a văzut imaginile catastrofei de la Tokyo când s-au ciocnit două avioane chiar pe pista de aterizare a aeroportului Haneda.
În fapt situația stă cam așa:
Avionul Airbus 350 al companiei japoneze venea la aterizare cu aprobarea de aterizare acordată, fără a avea vreo problemă tehnică majoră, în configurația corecta și în condiții meteo bune dar noaptea. Odată ajuns pe pista în timpul fazei de decelerare în vederea opririi a izbit cu partea stângă un avion numitor DASH-8 intrat pe pista.
În urma puternicului impact a izbucnit un puternic incendiu în exteriorul Airbusului și un fum gros în cabina de pasageri. Și de aici începe eroismul!
Pentru ca în urma impactului sistemul de adresare la pasageri nu a mai funcționat iar stewarzii au trebuit să se facă auziți între ei cat și la pasageri prin forța vocilor lor doar.
În mod exemplar în cele 90 de secunde maxim obligatorii pentru evacuarea pasagerilor oricărui avion civil din lumea asta, însoțitorii de bord au evacuat pe toboganele din dotarea avionului și pe ușile de avarie posibil a fi folosite din cauza incendiului, pe toți cei peste 350 de pasageri avuți la bord în condițiile fumului des și a lipsei sistemului de adresare la pasageri.
Doar ca acest lucru a fost posibil și datorită disciplinei tipic japoneze a pasagerilor din avion, disciplina asigurata de educația de acasă, de sistemul școlar, de codurile de comportament față de incendii majore și cutremure
Revenind la accident trebuie să constatam următoarele:

  1. Noi vom face doar simple supoziții pe baza materialelor publicate oficiale sau ale unora dintre pasageri, situația reală va fi prezentată de către Autoritatea aeronautică japoneză în urma anchetei obligatorii, ancheta la care vor lua parte și reprezentanții companiilor constructoare. În raportul final se vor preciza toate cauzele care au condus la producerea acestei catastrofe ocazie cu care companiile constructoare vor face și ele propriile evaluări ale componentelor lor în raport cu incendiul izbucnit etc
  2. Avionul Pazei de Coastă a intrat la pista în serviciu în condițiile în care pentru a intra la pista trebuia să:
  • obțină aprobarea explicita a turnului de control
  • confirme in clar aprobarea de intrare la pista primita de la turnul de control
  • aibe stinse luminile de culoare roșie denumite “red bar” care interzic intrarea la pista. Aceste lumini sunt aprinse sau stinse de către controlorul de trafic concomitent cu comunicarea către echipajul avionului respectiv a aprobării de intrare la pista.
  • verifice vizual situația existenței vreunui alt avion sau autovehicul pe pista sau în apropierea imediată a ei de către echipajul Pazei de Coastă
  • fi fost observat vizual avionul de pasageri de către echipajul Pazei de Coadta înainte de intrarea la pista și să oprească înaintarea comunicând concomitent situația prin radio
  • fie activat de catre echipajul Pazei de Coastă, din momentul aprobării de intrare la pista, sistemul TCAS (Trafiic anticollision and avoidance system) de alertare anticoliziune. Acest sistem montat pe ambele avioane trebuia sa alerteze vizual și sonor ambele echipaje dar acum s-a aflat ca cel montat pe avionul Pazei de Coastă era unul mai vechi ale cărui performanțe nu le cunoaștem în prezent
  1. Turnul de control trebuia să:
  • acorde aprobarea de aterizare avionului de linie doar în momentul în care erau îndeplinite și verificate toate condițiile minime obligatorii: pista liberă, situația meteo permisivă inexistenta unor restricții
  • acorde aprobarea de intrare la pista a avionului Pazei de Coastă doar în momentul în care erau îndeplinite și verificate toate condițiile minime obligatorii: pista liberă, inexistenta unui alt avion în procedura de aterizare situat sub distanța minimă de siguranță intre 2-4 mile nautice, situația meteo permisivă inexistenta unor restricții
  • stingă luminile roșii “red bar” de acces la pista pentru a permite accesul avionului Pazei de Coastă doar în cazul în care condițiile de mai sus erau îndeplinite în totalitate
    Aici trebuie însă știm și următoarele aspecte și anume:
  • limba oficială în aviația civilă este limba engleza aeronautică
  • există derogări de la folosirea limbii engleze în exclusivitate în aviația civilă în funcție de legislația fiecărui stat în parte. Primii beneficiari ai acestor derogări sunt echipajele avioanelor militare și ale Pazei de Coastă care pot folosi limba oficială a țării respective.
    În Franta de exemplu există un canal de informații meteo transmise doar în limba franceză; se folosește franceza și în traficul aerian pe rutele comerciale și pe aeroporturile internaționale iar hărțile de navigație specifică în clar frecvențele folosite în limba franceză.
    Din păcate folosirea concomitentă a limbii engleze precum și cea a statului respectiv încarcă și îngreunează teribil muncă controlorilor de zbor în special la aeroporturile aglomerate, existând foarte multe cazuri de greșeli de comunicare, omisiuni, confuzii și neînțelegeri etc din partea ambelor părți
    Se bănuie în cazul de față ca aceasta ar fi și una din cauzele posibile ale petrecerii acestei catastrofe mai ales ca cea mai mare catastrofă din istoria aviației civile s-a petrecut în Tenerife din această cauză a confuziilor provocate în cursul convorbirilor dintre turnul de control și cele două avioane Boeing 747 implicate. Doar ca de această dată au murit doar cinci membri din avionul Pazei de Coastă japoneze și nu aproape o mie de pasageri și membri ai echipajelor precum in Tenerife
    Tot acum trebuie să observăm și teribila disciplină a pasagerilor japonezi spre deosebire de cei ruși, americanii sau chiar români deoarece
  • au așteptat calmi și au urmat exact indicațiile membrilor de echipaj
  • nu au luat NIMIC cu ei pentru a nu îngreuna cumva evacuarea. Aici să nu uităm catastrofa de la Moscova când după declanșarea incendiului la bordul avionului Suhoi Super Jet s-au evacuat doar vreo 10-14 pasageri iar restul inclusiv membrii echipajului au murit arși deoarece pasagerii care au reușit să iasă și-au luat trolerele și gentile cu ei blocând practic evacuarea celorlalți
  • după declanșarea fumului din interiorul avionului au urmat întocmai indicațiile primite înainte de decolare ceea ce la noi trebuie să recunoaștem nu se întâmplă, majoritatea pasagerilor fie nu sunt deloc atenți fie uită imediat după anunț unde sunt ieșirile de urgență etc
    Oricum ar fi anul 2024 a început cu o catastrofă aeriană nedorită de nimeni dar care atrage din nou atenția asupra domeniului aviației civile, a riscurilor sale enorme precum și a modului de percepere din partea pasagerilor în special a obligațiilor avute la bordul avioanelor

Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background