Elon Musk pierde pe mâna progresismului. Clienții renunță accelerat la Tesla și se reîntorc la benzină și diesel
Postat de Gold FM Radio pe 14 septembrie 2025
Între dezamăgire, îmbătrânirea gamei și noi rivali, clienții îl părăsesc pe Elon Musk și mașinile sale electrice în Statele Unite.
Un fenomen fără precedent până acum: proprietarii americani de Tesla abandonează în masă marca în favoarea constructorilor tradiționali și a modelelor lor concurente cu motor termic, hibrid sau electric. Această scădere a loialității, amplificată de o ofertă limitată și de politizarea contestată a lui Elon Musk, zguduie piața nord-americană și permite companiilor Ford, Chevrolet sau BMW să recâștige teren.
Fanii semnează o procedură de divorț accelerată? Nimic nu părea să poată clătina loialitatea clienților Tesla, care au fost mult timp cei mai exclusiviști și entuziaști din industria auto mondială.
De ce și-a pierdut Tesla fanii
Cu toate acestea, potrivit S&P Global Mobility, rata de loialitate față de marcă a scăzut cu aproape 10 procente într-un an, de la 67% la 58,1% în primăvara acestui an în Statele Unite.
Ford, cu 59,6%, îi răpește acum lui Elon Musk coroana de constructor cu cei mai „captivi” clienți, devansând Chevrolet. Acest declin este fără precedent în industrie, cu excepția căderii și mai spectaculoase a mărcii Dodge.
De ce au plecat fanii Tesla? Potrivit analiștilor care au realizat studiul, motivele acestei dezamăgiri țin de o gamă învechită – doar Model 3 și Model Y înregistrează volume de vânzări – dar și de lipsa de noutăți semnificative sau de SUV-uri familiale accesibile, scrie L`Automobile Magazine.
Cu atât mai mult cu cât „vedeta” Cybertruck continuă să fie ignorată și vizează o piață de nișă. Celălalt argument, mai neașteptat, ține de imagine: intrarea în politică a lui Elon Musk, cearta cu președintele Donald Trump, au contribuit la îndepărtarea multor cumpărători obișnuiți, mai degrabă cu orientări ecologice și din rândul democraților, dar nu numai, potrivit S&P și analiștilor Reuters.
Întoarcerea la motoare termice
Cifră surprinzătoare: 30% dintre proprietarii care renunță la această marcă revin la o mașină pe benzină sau hibridă. Dintre cei care optează pentru un alt producător, Chevrolet, Ford și BMW își recâștigă foștii clienți. Dintre clienții care trec la Chevrolet, 55% cumpără chiar o mașină pe benzină, 8% una diesel și 37% una electrică, semn că Tesla nu mai deține monopolul asupra electromobilității.
La BMW, 47% dintre foștii clienți Tesla optează în continuare pentru un model cu motor termic, 11% pentru un model hibrid și 42% pentru un model electric BMW, ceea ce reflectă ascensiunea modelelor iX1, i4 sau i5.
Oferta marilor constructori s-a diversificat, de asemenea: Hyundai cu modelele Ioniq 5 și 6, Cadillac, Porsche sau Mercedes cu noile lor platforme electrice de lux sau familiale. Rezultatul: Tesla nu mai câștigă de patru ori mai mulți clienți decât Chevrolet, ci doar de două ori mai mulți.
Această proporție față de BMW a scăzut de la 9 la 1 la 1,5 la 1 în cinci ani. Raporturile se reduc și în cazul Mercedes, Porsche și chiar Cadillac, care înregistrează rezultate mai bune în ceea ce privește câștigarea de clienți în al doilea trimestru al anului 2025.
Dacă 70% dintre clienții Tesla rămân fideli vehiculelor electrice, creșterea numărului celor care revin la vehiculele cu motor termic sau hibride reflectă o reînnoită prudență, pe fondul dezbaterilor privind maturitatea rețelei de încărcare, fiabilitatea (de care au beneficiat în trecut „early adopters” Tesla) și pierderea așa numitului factor „cool și progresist” al mărcii.
Astăzi, Tesla îi oferă șefului său colosala sumă de 1.000 de miliarde de dolari pentru ca acesta să rămână fidel companiei și să relanseze marca. Astfel, Consiliul de administrație al Tesla a dezvăluit un plan de remunerare pentru CEO-ul său, Elon Musk, care poate ajunge la 1.000 de miliarde de dolari dacă valoarea bursieră a grupului atinge 8.500 de miliarde de dolari până în 2035. O sumă fără precedent în sectorul auto, ba chiar în toate sectoarele industriale.
Acest pachet excepțional are scopul de a-l reține pe Musk în centrul ambițiilor tehnologice ale Tesla, pe baza unui set de 20 de obiective financiare, comerciale și tehnologice. Un pariu care, în cele din urmă, nu este câștigat dinainte, având în vedere conjunctura economică și concurența dură din China.
sursă: activenews.ro