Dumnezeu, Natura, Aviația și Maria Sa Norocul
Postat de Gold FM Radio pe 18 februarie 2025
Autor: Cezar Osiceanu
Luni seara, în jurul orei locale 21.45 (din România) în timpul manevrelor de aterizare efectuate de către piloții avionului CRJ-900 LR înregistrat N932XJ, și care operau zborul 4819 pentru compania americană Endeavour Air în favoarea Delta Air Lines, a avut loc un incident de zbor soldat până prezent doar cu avarierea gravă a avionului și cu circa 15 răniți dintre cei 76 de pasageri și 4 membri ai echipajului aflați la bord.
În urma declanșării procedurilor specifice de către Aeroportul Internațional Toronto Pearson echipele de pompieri au putut stinge rapid incendiul declanșat la partea din coadă a avionului și au permis evacuarea în siguranță a pasagerilor
Atât Autoritatea Aeronautică Civilă Canadiană cât și cea Americană au constituit o comisie mixtă de anchetă a incidentului
Aeroportul a fost închis circa 3 ore, timp în care zborurile au fost redirecționate către aeroportul Ottawa
Natura și Aviația
Aeroportul Internațional Toronto Pearson din Canada este considerat a fi cel mai aglomerat din Canada dar și cel mai bine conectat aeroport din America de Nord pentru destinații internaționale, avionul în cauză operând pe ruta Minneapolis – Toronto
Condițiile meteo de la momentul petrecerii incidentului erau foarte dificile deoarece
- vântul era foarte puternic și în rafale de până la 70 de km/h
- pista era contaminată având frânarea estimată ca fiind medie
- exista un transport de zăpadă la sol din cauza vântului puternic
- temperatura era scăzută
Din datele avute până în prezent rezultă ca în mod practic avionul s-a prăbușit în timp ce ateriza pe Aeroportul Internațional Toronto Pearson din Canada.
Astfel după contactul cu pista avionul s-a răsturnat pur și simplu pe spate și a alunecat necontrolat până la oprire pe parcurs pierzându-și aripile, și ampenajele orizontale și verticale
Lipsa, până în prezent, a unor imagini cu aterizarea și momentul răsturnării avionului, conduce la imposibilitatea de moment a unei analize mai aplicate asupra cauzelor care au condus la producerea incidentului Dumnezeu și Maria Sa Norocul
Rezervoarele de petrol ale avioanelor se afla în aripi și uneori în fuselaj iar în cazul în care motoarele sunt dispuse pe aripi într-un caz de răsturnare completă pe spate, precum cel de față, incendiile se declanșează instantaneu deoarece peste motoarele încinse va curge direct combustibilul din rezervoarele sparte în urma contactului cu pista.
Faptul ca avionul în cauză, un avion jet CRJ-900 LR echipat pentru transportul de persoane, are dispuse motoarele pe partea dinspre coadă a fuselajului este evident unul dintre motivele pentru care nu s-a produs o catastrofă de proporții
Mai mult decât atât, ruperea completă și efectivă a celor două aripi ale avionului a făcut ca până la oprirea completă a acestuia să nu mai existe combustibil care să alimenteze motoarele avionului dar care să constituie și o sursă majoră de incendiu și explozie
Devine din nou evident rolul vital al însoțitorilor la bordul avioanelor, deoarece în condițiile în care avionul era practic cu susul în jos la oprirea lui pe pista aceștia au reușit să evacueze toți pasagerii pe ușile ieșirilor de urgență.
Pentru cei care nu înțeleg situația însoțitorilor de bord și a pasagerilor, îi rog să încerce să se lege cu o centură de un scaun și să roage pe cineva , minim 2 persoane, să îi țină cu capul în jos suspendați la circa 60-70 de centimetri față de sol timp de minim 2-3 minute !! Praf, fum, șoc, țipete, bagaje zburând precum proiectilele etc etc sunt basca!