Deficitul de specialiști în infrastructura rutieră – o problemă care frânează dezvoltarea din România

Postat de pe 24 martie 2025

România se confruntă cu o criză tot mai acută în sectorul infrastructurii rutiere: lipsa specialiștilor. De la ingineri proiectanți la manageri de șantier și muncitori calificați, deficitul de personal încetinește ritmul construcțiilor și afectează calitatea lucrărilor. Într-o țară unde investițiile în infrastructură sunt esențiale pentru dezvoltare, această problemă devine un obstacol major. Unitip, la fel ca și ceilalți antreprenori din infrastructura rutieră se confruntă cu această problemă.

Care sunt cauzele acestui fenomen? Ce impact are asupra proiectelor de infrastructură? Și, mai ales, ce soluții pot adopta companiile și autoritățile pentru a combate deficitul?

Vom analiza aceste aspecte în continuare.

De ce ne confruntăm cu această lipsă acută de specialiști în infrastructura rutieră? Haideți să analizăm cauzele care au generat acest fenomen.

Unul dintre principalele motive ale deficitului de muncitori în infrastructura rutieră este emigrarea masivă către țările din vestul Europei, unde salariile sunt mai mari, iar condițiile de muncă mai bune. În același timp, sistemul de învățământ profesional din România a fost neglijat, ceea ce a dus la o scădere drastică a numărului de muncitori calificați în construcții. O altă provocare majoră este percepția negativă asupra meseriilor din domeniul infrastructurii rutiere – munca fizică intensă, condițiile dificile, instabilitatea locurilor de muncă și salariile sub media europeană îi determină pe mulți să evite acest sector. Nu doar muncitorii lipsesc, ci și inginerii specializați în infrastructură rutieră, mulți absolvenți alegând să profeseze în străinătate, unde beneficiază de oportunități mai atractive. În plus, companiile din sector nu au dezvoltat suficiente programe pentru atragerea și retenția tinerilor specialiști, ceea ce amplifică și mai mult criza de personal. Totuși, unele companii au început să ia măsuri pentru a combate acest fenomen. Unitip, de exemplu, se implică activ în soluționarea crizei de specialiști din sectorul infrastructurii rutiere, prin dezvoltarea unor inițiative de formare și educație pentru tinerii din domeniu. Compania colaborează cu școli și universități pentru a sprijini formarea profesională a noilor talente, oferind locuri de internship și burse pentru studenți, pentru a încuraja tinerii să rămână în România și să își construiască o carieră în infrastructură. De asemenea, Unitip pune accent pe implementarea de tehnologii moderne care eficientizează munca și reduc efortul fizic, contribuind astfel la un mediu de lucru mai atractiv. Aceste măsuri, alături de salariile competitive și pachetele de beneficii, reflectă angajamentul companiei față de dezvoltarea sustenabilă a infrastructurii rutiere din România și sprijinirea tinerelor talente.

Îmbătrânirea forței de muncă contribuie și ea la această problemă, deoarece o mare parte dintre muncitorii cu experiență se apropie de pensionare, iar generațiile tinere nu vin din urmă în același ritm. Pe lângă toate acestea, infrastructura rutieră este un domeniu puternic influențat de sezonalitate, ceea ce face ca locurile de muncă să fie mai sigure doar în lunile calde, determinând mulți muncitori să caute alternative mai stabile. Un alt factor esențial este lipsa unor politici guvernamentale eficiente, statul oferind puține stimulente pentru angajarea și menținerea forței de muncă în acest sector. În același timp, odată cu creșterea numărului de proiecte de infrastructură, firmele de construcții se confruntă cu o competiție acerbă pentru o resursă umană tot mai redusă, ceea ce duce la întârzieri și dificultăți în derularea lucrărilor.

Dar ce impact are această lipsă de specialiști asupra proiectelor de infrastructură? Deficitul de forță de muncă duce la întârzieri semnificative, costuri mai mari și, în unele cazuri, la scăderea calității execuției. Constructorii sunt nevoiți să lucreze cu echipe mai mici sau mai puțin pregătite, ceea ce afectează ritmul lucrărilor. În plus, multe companii sunt obligate să angajeze muncitori din alte domenii sau chiar din afara țării, ceea ce poate genera dificultăți în integrarea acestora și menținerea unui standard ridicat de execuție.

Această lipsă de specialiști are și alte efecte colaterale. Întârzierile în finalizarea proiectelor majore devin tot mai frecvente, afectând dezvoltarea infrastructurii naționale esențiale pentru progresul economic al țării. Mai mult, scăderea calității lucrărilor poate apărea din cauza recrutării unor lucrători mai puțin experimentați, ceea ce poate conduce la erori de execuție și, implicit, la lucrări de proastă calitate. În același timp, creșterea costurilor devine inevitabilă, deoarece competiția pe piața muncii pentru specialiști determină majorarea salariilor și, implicit, creșterea cheltuielilor pentru finalizarea proiectelor.

Toate acestea au un impact semnificativ asupra economiei, iar o infrastructură deficitară afectează direct mobilitatea, investițiile străine și dezvoltarea generală a țării, limitând accesibilitatea pieței interne și externe și scăzând competitivitatea economică.

Pentru a aborda provocările cauzate de lipsa forței de muncă calificate, companiile pot implementa mai multe soluții. Un pas important ar fi colaborarea cu școli profesionale și universități pentru a dezvolta programe de formare dedicate muncitorilor și inginerilor, precum și inițierea de programe de ucenicie și internshipuri pentru a atrage tinerii în domeniul construcțiilor.

De asemenea, bursele pentru studenți ar putea motiva viitorii ingineri să rămână în România, contribuind la formarea unei noi generații de specialiști în infrastructură. Pentru a atrage și păstra forța de muncă calificată, companiile ar putea oferi salarii competitive și pachete de beneficii, inclusiv transport, cazare, bonuri de masă și prime de performanță. Implementarea de tehnologii moderne pentru eficientizarea muncii și crearea unui mediu de lucru mai sigur și mai atrăgător vor contribui și ele la creșterea atractivității locurilor de muncă.

În plus, pentru a readuce inginerii și muncitorii calificați plecați în străinătate, companiile ar putea oferi salarii competitive și contracte de muncă stabile, precum și să dezvolte parteneriate cu autoritățile locale pentru facilități fiscale sau subvenții la reangajare. Crearea unor proiecte inovatoare și bine finanțate ar putea atrage specialiștii din domeniu, oferindu-le oportunități profesionale valoroase și provocări interesante.

Deși inițiative precum cele dezvoltate de Unitip arată că soluții există, este nevoie ca tot mai multe companii și autoritățile să se implice activ pentru a asigura viitorul infrastructurii din România. Fără o strategie bine gândită pentru formarea și retenția specialiștilor, ne vom confrunta în continuare cu întârzieri în proiecte, costuri ridicate și o infrastructură deficitară. Investiția în oameni trebuie să devină o prioritate, pentru ca România să poată construi nu doar drumuri, ci și un viitor sustenabil în acest domeniu.


Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background