Critical Classics tocmai a oferit o versiune woke a „Flautului fermecat” al lui Mozart

Postat de pe 28 februarie 2024

Colectivul german Critical Classics tocmai a oferit o nouă versiune woke, lipsită de orice formă de „sexism” și „rasism”, a Flautului fermecat al lui Mozart. Violonista Zhang Zhang este îngrijorata de distorsiunea a tot mai multe capodopere în numele valorilor „progresiste”, a spus ea într-un interviu pentru Le Figaro

O violonista renumita, Zhang Zhang este membru al Orchestrei Filarmonicii Monte-Carlo. De asemenea, antreprenor social, ea a fondat și conduce o organizație de caritate, ZhangomusiQ, care organizează concerte ale căror venituri sunt donate în întregime unor organizații de caritate. 

  • FIGAROVOX. – Potrivit site-ului de specialitate Forum Opera, colectivul german Critical Classics a modificat libretul operei lui Mozart. Obiectivul ? Eliminarea oricarui comentariu de natură discriminatorie, fie că e sexist sau rasist, pentru a sensibiliza publicul larg cu privire la aceste probleme. Acest colectiv a reimaginat astfel Flautul Fermecat. Ca violonist și membru al Orchestrei Filarmonicii Monte-Carlo, ce părere aveți despre această inițiativă?

ZHANG ZHANG. – Obiectivul principal al acestui colectiv este de a crea o operă „fără victime” . Sună mai mult ca un titlu de episod din Monty Python sau Saturday Night Live, decât o instituție muzicală credibilă. Trăim vremuri ciudate. Că au fost propuse și acceptate modificări pentru a permite existența unei noi versiuni a Flautului Fermecat este îngrijorător. Dar, mai serios, aceste schimbări reflectă o violență deosebită împotriva artelor clasice și a muzicii clasice, în special. Acest colectiv a reușit să cenzureze una dintre cele mai mari capodopere ale umanității.

  • Ce legitimitate are acest colectiv pentru a regândi opera unuia dintre cei mai mari compozitori, Mozart?

În ochii mei, niciuna. Echipa responsabilă cu luarea deciziilor în cadrul colectivului Critical Classics include un „cititor sensibil” a cărui activitate se bazează pe lupta împotriva islamofobiei și pentru intersecționalitate.

În plus, acest colectiv are doar trei muzicieni, a căror carieră nu poate fi considerată suficient de substanțială și prestigioasă pentru a „modifica” opera lui Mozart. Nici nu pot pretinde că vorbesc în numele întregii comunități de muzică clasică, deoarece nu sunt reprezentanți ai acestui organism profesional. Următoarele ținte, dacă rămânem la anunțurile lor, vor fi Pasiunea Sfântului Matei de Bach, Madame Butterfly de Puccini și Carmen de Bizet.

  • Acest colectiv anunță în comunicatul său de presă că măsura a fost luată „pentru a nu jigni pe nimeni” și astfel să se adreseze unui public mai larg. Nu este contraproductiv?

Întrebarea care se pune este cea a intenției. Au ei intenția – și pretenția – de a „curăța” alte lucrări care fac parte din tradiția muzicală, artistică sau culturală? Opera din Beijing va fi următoarea victimă? Haka? Nu? Rap-ul?… Pentru ca nimeni să nu se simtă victimă , exclus sau jignit? Care este următorul pas? Revopsirea picturilor clasice pentru a acoperi oamenii goi? Vor oferi o versiune mai sobră a Bibliei sau a Coranului? Este surprinzător că ei nu au început cu acești clasici, care evoca infinit mai multă violență decât ar fi putut să inventeze Mozart – sau chiar să se gândească la asta. Și care ajung la un public mai larg.

Tendința actuală este către comerțul lucrativ – în numele progresului – care își însușește și amputează capodoperele artelor clasice.Zhang Zhang

Dacă chiar vor să vadă producția de opere „inofensive”, „fără victime”, poate că ar trebui să se concentreze pe crearea de noi lucrări, după criteriile lor. Doar că ei nu au abilitățile necesare. Totuși, să fie liniștiți, cu siguranță se pot baza pe AI pentru a genera o lucrare „ideală”, conform fanteziilor lor. Dar să nu se atingă de lucrări istorice.

  • Colectivul pretinde că deconstruiește un sistem care se bazează pe o logică „dominant/dominat”. Totuși, impunerea viziunii cuiva despre operă și muzică nu este deja o formă de dominație?

Dacă intenția este de a șterge memoria istorică și capodoperele reprezentative ale unei anumite culturi, ale unei anumite lumi, violența de care demonstrează are scopul de a domina și subjuga culturile la ceea ce nu au fost niciodată. Revoluția Culturală a șters, modificat și „anulat” nenumărate moșteniri culturale istorice chineze, în numele progresului social. Tradițiile, vechi de mii de ani, s-au pierdut în timpul acestor „curățări”.

Tendința actuală este către comerțul lucrativ – în numele progresului – care își însușește și amputează capodoperele artelor clasice. Acest lucru nu este doar grotesc, ci și periculos. Departe de progres acest comerț duce la confuzie și distrugere.

Arta este o reflectare a vieții și a condiției umane. Și societatea noastră nu este o societate cu zero violență, zero infracțiuni, zero victime… Dimpotrivă. Muzica a fost întotdeauna expresia – sau o expresie – a umanității noastre , a speranțelor noastre, a temerilor noastre, a viselor și a amintirilor noastre. A nega această mărturie, moștenită din trecut, ar fi o pierdere pentru noi și pentru generațiile viitoare.

  • Dorința de a distorsiona operele originale este un epifenomen sau o problemă fundamentală, care străbate întreaga lume a muzicii clasice?

Acestea sunt oportunități de afaceri profitabile pentru micii gardieni roșii „Playmobil”, care și-au dat titlul de „gardieni ai secolului XXI” . Marele lor talent: a semăna haos și nedreptate, a se îndepărta de cauza socială pentru a obține influență și câștiguri comerciale. Să sperăm că mai mulți lideri ai instituțiilor muzicale au înțelepciunea și curajul să reziste acestei tendințe dăunătoare.

  • Există voci divergente, în lumea muzicii clasice, care să i se opună?

În timp ce mulți sunt consternați, îngrijorați sau frustrați de aceste probleme, prea puțini artiști își dau osteneala să-și exprime părerile pe această temă. Unii cred că aceasta este doar o tendință trecătoare. Dar alții se tem să nu fie împiedicați și controlați de aceste noi forme de presiune politică și de noi forme de hărțuire. Nimănui nu-i place să-și vadă concertele anulate sau blocate de activiști…

În orice caz, sper că mai mulți artiști vor face un pas pentru a se confrunta cu aceste încercări josnice de a ne corupe arta și profesia. Tăcerea nu este întotdeauna cel mai eficient mod de a lupta împotriva răului.

Ce este acțiunea „Opere fără victimă” lansata de Critical Classics

Critical Classics și-a petrecut ultimul an pregătind ediția „Flautul Fermecat” de Mozart, care propune alternative pentru pasaje problematice, scrie OperaWire. Echipa oferă sugestii despre cum ar putea fi schimbate cu atenție textele și personajele pentru a nu fi ofensatoare. Muzica nu a fost schimbată. Dar, de exemplu, Paminei, care este oarecum neglijată de autori la început, i se dă o arie suplimentară (tot de Mozart, dar cu versuri noi). Monostatos devine fiul nelegitim al lui Sarastro, iar Papagena, care este ridiculizată pentru vârsta ei, devine o Amazoană puternică.

Berthold Schneider, la originea inițiativei, spune: „Scopul nostru nu este să eliminăm caracterul artistic al lucrărilor – dimpotrivă: dorim ca acestea să fie experimentate în același mod incitant și stimulant ca atunci când au fost scrise. Și așa cum erau atunci, fără a discrimina sau exclude oamenii din audiență.”

Printre membrii echipei Critical Classics se numără dirijorul Julia Jones , care a dirijat „Flautul Fermecat” la Opera de Stat din Viena și la Opera Regală din Londra, Aşkın-Hayat Doğan, care este acum considerată o referință pentru lectura sensibilă în Germania și autorul Hartmut El Kurdi, care a fost distins de mai multe ori cu Premiul German Radio Play pentru copii.

Critical Classics planifica noi ediții ale „Pasiunii după Ioan” de Bach, „Carmen” de Bizet și „Madam Butterfly” de Giacomo Puccini.

sursă: Le Figaro


Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background