COMAC C919 o varianta pentru TAROM?

Postat de pe 8 ianuarie 2025

de Cezar Osiceanu

Poate deveni astăzi China partenerul României în aviația civilă aceasta este întrebarea!
Duopolul mondial Boeing- Airbus este pe cale să se spargă odată cu urcarea rapidă pe poziția a treia a brazilienilor de la Embraer, cu noile eforturi ale rușilor de revenire pe piața internă cu modelele de Tupolev și Iliushin și mai nou cu chinezii și al lor COMAC C919.
De reținut este faptul ca alianța aeriană Sky Team, din care face parte și TAROM, are deja 10 avioane C919 și comandate încă 95.
C919 cu o capacitate de 164 de locuri înlocuiește cu succes deja în China Airbus 321 acolo unde Boeing-ul are încă probleme cu reluarea producției sale de MAX-uri al cărui viitor ca model este din ce în ce mai incert ca urmare a catastrofelor petrecute, a invechirii tehnologice și a politicilor marilor companii aeriene.

Situația la zi în România
Tarom-ul a fost un melanj de interese politice de stat și deși după 1990 a reușit să scape de flota rusească veche și mare consumatoare de petrol, a reușit să mențină o flota hibridă de avioane turbopropulsoare și jet de producție americană și europeană.
Din păcate aceste interese politice au provocat o canibalizare internă a resurselor deoarece au fost achiziționate avioanele Airbus 318 care se concurau cu cele Boeing 737-300 deja existente în flotă, și au produs pierderi constante până eliminarea lor din flota în 2024.
Urmare a măsurilor de redresare impuse, compania a vândut în pierdere față de ceea ce dorea ea să obțină, avioanele Boeing 737-300 și ulterior a vândut pentru a fi tăiate celelalte 4 A318 pentru o sumă nefăcută public, în pofida legii.
Astăzi când Taromul se zbate să rămână în viață ajungând la o flotă de doar 14 avioane (din care 4 in leasing operațional) și din care din motive diferite zboară în medie 6-7, încercările de reînnoire a flotei se lovesc de eterna problemă a banilor.
Inițial Comisia Europeană a respins planul de reorganizare al Taromului și ulterior a aprobat unul nou care prevedea ca din ajutorul de stat solicitat să se reînnoiască o parte din flota de avioane.
Prima încercare de achiziționare a 4 avioane Boeing 737 MAX de la o companie chinezească cu sediul în Irlanda nu s-a mai finalizat, mai ales ca UE nu era foarte fericită cu soluția găsită. În prezent se așteaptă finalizarea contractului prin care în anul 2025 se va prelua în leasing operațional un MAX și în leasing financiar alt avion din același model dar de la altă companie.

Și totuși COMAC C919
În condițiile în care în Tarom are aceste probleme financiare foarte mari, fiind forțată să închirieze 2-3 avioane de la compania românească DAN AIR pentru a putea reduce pierderile provocate de numărul redus de avioane folosibile și dorește totuși să își extindă flota, avionul chinezesc poate fi o soluție.
Argumentul principal ar fi cel financiar deoarece:

  1. C919 este mai ieftin cu mult față de omonimele sale Airbus 321 și Boeing 737 MAX
  2. Tarom dacă va deveni primul operator aerian european al acestui model va putea beneficia de o serie de reduceri de preț, facilități etc
  3. Capacitatea de 164 de pasageri și rază lui de acțiune reprezintă exact zona pe care Tarom se zbate să supraviețuiască prin modificările sale ale tipului de business făcute în ultimii cinci ani când a devenit din companie de linie pentru transport pasageri și marfă, în companie de pasageri, apoi în companie hibrid pentru curse regulate și charter iar în prezent doar pentru curse regulate și acelea anulate sau făcute cu avioanele altei companii aeriene
    Alt argument ar fi cel tehnic deoarece
  4. C919 are o multitudine de componente de la Boeing și Airbus ceea ce ar face și mai ușoară și rapidă tranziția și pregătirea personalului deja calificat pentru cele două.
  5. Prin introducerea acestui model se va putea asigură maintenanta modelului la Tarom creând un centru european de reparații la București
  6. Fabrica de avioane de la Băneasa care acum este în faliment și în curs de distrugere a patrimoniului ei teritorial pentru a se face loc rechinilor imobiliari, ar putea fi relansată în cooperare cu chinezii pentru ca în toată Europa nu există nici o facilitate atât de mare, cu personal calificat și certificat internațional, cu dotări tehnice la nivel actual etc și nefolosită deloc!

Politica bat-o vina!
Cu surle și trâmbițe s-a lansat marea revoluție a Taromului pe baza planului de reorganizare executat de Price Waterhouse &Cooper PWC
Pe lângă faptul ca cei care l-au făcut au fost habarnisti total in materie de aviație, politicienii noștri, și mai tari ca ei, au luat măsuri la fel de greșite
Una dintre acestea a fost crearea unei companii tehnice în care Tarom venea cu hangarul (unicul de pe Otopeni), personalul calificat și atestat, și propriile avioane primind în schimb 50% din acțiuni! și bineînțeles din viitoarele profituri și mai ales pierderi !! Incredibil nu-i așa ?
O altă poveste a rezultat din vizita Guvernului în Emirate și Qatar și în urma căreia zvonurile de vânzare dădeau ca sigura preluarea Taromului de către una din companiile respective.
Și tot așa!
Cu toate ca Tarom a avut facilități enorme în China ca urmare a factorului politic denumit comunism guvernul Năstase și altele după el au inchis ruta de Beijing din dorința de a stavili comerțul cu “sacoșa” făcut în acele perioade, dar și pentru a arăta obedienta totală față de UE în acțiunea de transformare în colonie a României, șamd
Ungaria lui Orban în schimb a jucat inteligent și astăzi are curse directe cu China operate de companii chinezești și investiții enorme din partea acesteia. Ultima “năzbâtie” a lui Orban, vânzarea mașinilor electrice chinezești care au spart monopolul mașinilor clasice europene a stârnit și mai tare furia UE care nu mai știe ce să facă legal în fața Ungariei care urcă controlat în economie și provoacă haos în Europa dominată până acum autoritar de către Germania și Franța.
Cu toate ca Airbus și Boeing ar fi putut prelua ROMAERO și transformă în linie de asamblare niciun politician dâmbovițean nu a propus asta până acum sperând ca de obicei intr-un faliment controlat și vânzarea pe bucăți cu ciubucarelile de rigoare

BRICS la orizont?
Formarea BRICS, Revenirea lui Trump, viitoarea pace, demolarea structurilor sorosiste, rolul de playmaker al lui Orban în Europa, situația financiară de la Boeing, victoria Airbusului 321 în fața Boeingului 737 și altele vor pune aviația civilă în anul 2025 pe alte poziții în mod evident.
Să nu uităm ca Boeing știind ca a ieșit Trump din nou președinte s-a împrumutat de doar cincizeci cinci de miliarde dolari americani în speranța ca îl vor păcăli din nou ca în primul mandat, să le dea ajutor financiar.
Doar ca Trump după catastrofele cu MAX-ul le-a spus clar atunci să schimbe modelul ceea ce Boeingului i-a intrat pe o ureche și i-a ieșit pe alta!
În cadrul BRICS se fac afaceri masive în aviație iar America lui Trump, pentru ca UE nu contează deloc aproape, va trebui să mute rapid și în forță pentru a contrabalansa. În aviație Biden deja a mutat strategic prin producția de combustibil tip SAF prin magie și alchimie din apă și gaz doar ca Trump vrea revenirea la petrolul standard pentru a scădea prețurile de cost și producție.
COMAC C919 poate folosi combustibili clasici și SAF ceea ce îl face propozabil pe piața europeană și națională (acolo unde nu se fabrică petrol SAF de exemplu!)


Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background