Conducta pe sub Dunăre, parte din gazoductul care va prelua GAZELE extrase din Marea Neagră, lansată luni. Șeful Transgaz: „Este un moment istoric”

Postat de pe 10 februarie 2025

Constructorii gazoductului Țărmul Mării Negre – Podișor, proiect strategic care va aduce în sistemul energetic național gazele extrase din Marea Neagră, au ajuns, luni, la o etapă extrem de importantă, respectiv lansarea conductei pe sub Brațul Borcea al Dunării. Lucrarea este considerată extrem de importantă la nivelul Europei de către șeful operatorului național de transport al gazelor naturale, Ion Sterian.

Subtraversarea fluviului Dunărea, una dintre cele mai solicitante și complexe subtraversări din Europa din punct de vedere tehnic, a ajuns în stadiul final, operațiunea de retragere fiind programată pentru lună. Cu o lungime de 1.815 metri și o adâncime maximă de 63 de metri, această traversare stabilește un nou reper în execuția forajului orizontal dirijat datorită diametrului, complexității geologice și dimensiunii echipamentelor mobilizate, potrivit oficialilor proiectului.

„Este cea mai importantă lucrare de subtraversare, prin lungime, prin complexitate, pe sub o acumulare de apă, fluviu, din istoria Europei. Astăzi este un moment istoric, începe lansarea conductei de 1.000 de milimetri, care durează între 18 și 26, 28 de ore”, a declarat Ion Sterian pentru Gândul.

Această traversare a fost executată în condiții geologice dificile, necesitând adaptări inginerești și soluții dedicate pentru a asigura succesul, spun responsabilii.

Potrivit specialiștilor, cea mai semnificativă provocare geologică a fost prezența depozitelor masive de pietriș dens, cu un liant limonitic, care prezenta un risc ridicat de instabilitate a forajului. Pentru a rezolva aceste probleme, au fost introduse investigații geotehnice suplimentare, analiza hidrofracturii și perfecționări inginerești înainte de execuție.

„În ciuda acestor condiții dificile, trecerea Borcea a fost finalizată în parametrii de execuție planificați, consolidându-și rolul de componentă cheie a infrastructurii în regiune”, au transmis reprezentanții proiectului.

Stadiul proiectului

Proiectul strategic „Țărmul Mării Negre – Podișor”, o investiție majoră a statului pentru exploatarea și valorificarea gazelor din Marea Neagră, se află într-un stadiu foarte avansat de realizare, a afirmat Ion Sterian, directorul general al Societății Naționale de Transport al Gazelor Naturale Transgaz SA, într-o declarație recentă pentru Gândul.

Construcția gazoductului – denumit oficial Coridorul de transport pentru preluarea gazelor naturale de la Țărmul Mării Negre, pe traseul Tuzla (Constanța) – Podișor (Podișor) – respectă calendarul asumat și, potrivit șefului Transgaz, are șanse să fie predat înainte de termenul-limită stabilit în contractul de execuție.

Gazele naturale ce vor fi extrase din perimetrul de mare adâncime Neptun Deep – operat de OMV Petrom, partener egal în proiect alături de Romgaz – vor intra în sistemul național de transport din țară, prin așa numitul gazoduct Tuzla – Podișor, construit de Transgaz.

  • Transgaz a semnat, la data de 5 februarie 2021, contractul de execuţie a lucrărilor pentru gazoductul Tuzla – Podişor, cu societatea Kalyon Insaat Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi, din Turcia.
  • Pe 16 martie 2023, s-au semnat contractele de transport gaze naturale încheiate în urma procedurii privind rezervarea de capacitate incrementală în SNT cu Romgaz Black Sea Limited și cu OMV Petrom
  • Ordinul de începere a lucrărilor fost emis la data de 16 iunie 2023.

Gazoductul ajunsese luna trecută, la aproximativ 19 luni de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor, la un grad de realizare de 85%, conform declarațiilor șefului Transgaz.

Potrivit directorului general Transgaz, în perioada următoare va fi finalizată construcția gazoductului, urmează câteva luni de probe tehnologice și, conform contractului semnat, la 1 iulie 2025, gazoductul va fi operațional.

Aproape jumătate de milion de consumatori casnici și 8.000 de instituții publice vor putea fi alimentate cu gaze naturale

După gazoductele BRUA și Ungheni-Chișinău, gazoductul Tuzla-Podișor – în lungime de 308 kilometri și cu o valoare de aproximativ 500 de milioane de euro – este cel mai important proiect de infrastructură gazieră pe care-l construiește Transgaz, fiind un proiect strategic, vital, pentru securitatea energetică, consolidarea acesteia și dezvoltarea sustenabilă a economiei naționale.

După ce țevile s-au produs în Turcia și au ajuns pe vapoare în România, prima sudură a gazoductului care va preia integral producția din Neptun Deep a fost făcută pe 14 noiembrie 2023, potrivit informațiilor furnizate de directorul general al Transgaz pentru Gândul.

Gazoductul Tuzla (Constanța) – Podișor (Giurgiu) asigură posibilitatea de racordare la gaze naturale pentru aproape 185.000 de locuitori și 523 de instituții publice (școli, primării, dispensare, cămine culturale, cabinete medicale, etc).

Directorul general Transgaz a sublinicat că, pe lângă faptul că este un proiect strategic pentru România, investiția este și un prilej pentru reconfirmarea obiectivelor noastre strategice și coagularea eforturilor comune pentru atingerea obiectivelor la nivel regional – securitatea energetică, diversificarea surselor de energie și diminuarea efectelor crizei energetice, sustenabilitate.

Gazoductul va face legătura cu sursele noi de gaze naturale din Coridorul Transbalcanic și Coridorul Vertical din care face parte și conducta BRUA.

Acest proiect major, inclus în Planul de Dezvoltare a Sistemului Național de Transport gaze naturale pentru perioada 2022 – 2031, este necesar este ca să poată transporta și cele 15 miliarde de metri cubi de gaze care ar urma să vină în România și din zona Mării Caspice, din terminalele de LNG din Turcia și din Grecia.

Conform șefului Transgaz, prima moleculă de gaz natural va fi extrasă din Neptun Deep și transportată din gazoductul Tuzla Podișor începând din toamna anului 2027.

Operatorul proiectului Neptun Deep, OMV Petrom, și producătorul român care a preluat participația americanilor de la ExxonMobil, respectiv 50%, Romgaz, au constituit o garanție de câte 44 de milioane de euro, deci în total 88 de milioane de euro.

Conform graficului privind capacitățile rezervate pe conductă, volumele de gaze naturale estimate sunt de 9.800 MWh transportați orar, ceea ce anual înseamnă 8,16 miliarde de metri cubi de gaze naturale ce vor intra din perimetrul Neptun Deep din Marea Neagră în rețeaua națională de transport gaze naturale.

Per total, România are o rețea de conducte de transport gaze naturale de peste 14.000 km, din care 481 km reprezintă gazoductul BRUA Faza 1 (funcțională începând cu data de 01.12.2020).

Transgaz este o companie deținută majoritar de statul român, prin Secretariatul General al Guvernului, în proporție de 58,5%, și avea, vineri, o capitalizare de 4,53 de miliarde de lei. Operatorul se află în Top 3 în ceea ce privește creșterea valorii de piață în ultimul an calendaristic.

Sursa foto si video: Transgaz

sursă: gandul.ro


Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background