Contract încheiat în necunoștință de cauză sau cum ne va face Boc să mai pierdem 50 de milioane de lei
Postat de Gold FM Radio pe 14 decembrie 2024
Incompetența imbatabilă a administrației orașului de cinci stele strălucește la capacitate maximă în această situație, din cauza căreia nu știm daca să râdem, sau să plângem. Primăria Cluj-Napoca poate fi bună din nou de plată (din buzunarele noastre) pentru că au dat spre concesiune un teren în vederea realizării unei parcări subterane. Surpriza începe în momentul în care în zona respectivă se află o infrastructură de alimentare cu apă, de care Primăria nici că avea habar. Și de aici începe lanțul conflictual.Totul a început în anul 2006 dintr-o promisiune electorală a lui Boc care s-a materializat ulterior într-o hotărâre de Consiliu Local, aprobând studiul de fezabilitate prntru o parcare subterană în Piața Mihai Viteazu. Licitația a fost câștigată de firma portugheză Cogedir și se părea că tocmai s-a pavat drumul spre a aduce la viață un proiect important pentru clujeni. Bine am zis- părea.La data de 7.05.2010, Primăria Cluj-Napoca a informat firma Codegir că concesiunea va fi reziliată în cazul în care concesionarul nu a solicitatemiterea autorizației de construire și nu începe în cel mult un an de la data semnării contractului.Însă firma Cogedir a venit cu un răspuns pe măsură, care i-a făcut sigur pe cei de la Primărie să ridice din sprâncene:Firma care a câștigat licitația i-a anunțat pe cei de la Primăria Cluj-Napoca de faptul că în subteranul zonei în care ar fi urmat să se realizeze respectiva parcare se află un canal colector de apă cu diametru de 3m, care nu poate fi mutat, aparținând de Compania de Apă Someș. Dar cei de la Primărie ar fi trebuit să știe de infrstructura subterană înainte de a da semna un contract de o asemenea anvergură. Nu?Păi, da, dar nu.Primăria Cluj-Napoca a omis să facă o adresă către Compania de Apă Someș pentru a vedea ce tip de utilități sunt pozate în subsol. Astfel, cele două părți s-au trezit într-o situație complicată, datorită iresponsabilității municipaltiății. Cei de la Codegir au propus realizarea unei parcări mai mici: cu 329 de locuri, în loc de 531, cum figura inițial. Cu toate acestea, pierderile ar fi fost considerabile, motiv pentru care au cerut modalități de compensare a investiției.La început, investiția se învârtea în jurul sumei de 4, 8 milioane de euro, iar în urma apariției obstacolului neplăcut, Codegir ar fi rămas pe minus cu 1,6 milioane de euro, fapt pentru care au propus ca Primăria să le ofere anumite opțiuni de a compensa acest lucru, prin alte proiecte din oraș.Important era să nu piardă 1,6 milioane de euro din cauza faptului că Primăria nu și-a făcut partea.
Însă, propunerile eficiente nu prea au avut un efect asupra conducerii administrației locale, căci la data de 26.08.2010, Consiliul Local a decis încetarea concesiunii și reziliera contractului. Să sufere alții pentru greșeala lor.
Firma Codegir a mai încercat să medieze situația pe cale amiabilă, solictând reanalizarea situației și considerând că informarea asupra respectivului canal de colectare(încă funcțional) ar fi fost responsabilitatea Primăriei. Ei erau singurii care ar fi trebuit să cunoască în detaliu situația, înaintea semnării oricărui contract. Însă, unde nu e cap, vai de picioare!Firma portugheză mai consideră că respectivul contract nu poate fi reziliat, nefiind vorba de dezastre naturale sau incidente de natură asemănătoare, ci de lipsa totală de asumare a responsabilității, care nu îi vizează pe ei. Contractul nu poate fi reziliat pe motiv de forță majoră. Firma deja a suportat taxe și cheltuieli care trebuie compensate.Răspunsul Primăriei a lăsat de dorit și se potrivește perfect cu lipsa asumării de care vorbeam anterior: îi vor contacta pe cei de la Cogedir pentru viitoate proiecte de valoare asemănătoare. Așa au crezut că se scot.Conflictul a escaladat cu o plângere la Primărie din partea Codegir, care a fost înregistrată(și cam atât), fapt care i-a determinat pe portughezi să ducă situația în instanță. Cogedir a cerut despăgubiri de 1,6 milioane euro, anularea HCL 331/26.08.2010 (care a stat la baza contractului, n.red.) și a actelor subsecvente încheiate, dacă nu se găsește o altă soluție pentru construirea unui parking cu 200 de locuri, iar în Piața Mihai Viteazu să se construiască un alt parking de 329 de locuri, în loc de unul cu 531 de locuri, cum era prevăzut în proiectul inițial.Ulterior, societatea portugheză a mai cerut despăgubiri de 480.613,39 euro/lună, prejudiciu produs prin studiul de fezabilitate făcut de companie pentru parkingul de 531 de locuri și plata unui prejudiciu de 5.114.786 euro, contravaloarea prejudiciului produs prin încetarea contractului de concesiune din vina concedentului, adică a municipalității clujene.
sursă: https://gazetadecluj.ro/contract-incheiat-in-necunostinta-de-cauza-primaria-a-vrut-parcare-subterana-fara-sa-aiba-habar-ce-se-afla-sub-pamant/