Se sparge Boeing-ul !
Postat de Gold FM Radio pe 17 octombrie 2024
Autor: Cezar Osiceanu
Jurnaliștii prestigioasei publicații Aviation Week au lansat astăzi această știre sub titlul: “Notă zilnică: Spargerea Boeing nu este dacă, ci cum și când!”
Prin analiza dură a situației actuale a gigantului american jurnaliștii au creionat situația dezastruoasă a colosului cu picioare de lut aflat la momentul oricărei afaceri și anume cel al spargerii ei.
Reputatul profesor Mihai Mieila explica doctoranzilor săi de la Universitatea Valahia ca o afacere are un ciclu inexorabil precum viața umană: se naște, crește, se dezvoltă, îmbătrânește și moare! Și ca ce este important pentru fiecare dintre noi în parte este nivelul, valoarea, rolul și caracterul investiției/implicarii în fiecare fază a afacerii
Boeing se pare ca a ajuns și ea în această ultimă fază în care au ajuns rând pe rând și alte nume sonore.
Cine mai știe astăzi ca celebrul fabricant de avioane de luptă Northrop Grumman a fost înainte un mare fabricant de …vapoare!
Dar câți își mai amintesc ca MC DONELL DOUGLAS a fabricat avioane civile de pasageri până să se spargă și ea și divizia civilă să fie vândută competitorului ei direct, Boeing?
Dar să revenim la Boeing, care prin vocea noului ei CEO, Kelly Ortberg, a transmis o notificare prin care anunța o vânzare de acțiuni și datorii în valoare de doar 25 de miliarde de dolari, precum și aprobarea de către marile bănci a unei linii de credit în valoare de 10 miliarde de dolari. Și asta nu este tot!
Boeing mai are o datorie de 10 miliarde accesată în acest an plus încă alte 20 de miliarde din credite și linii de credit neexploatate, arată ziariștii publicației menționate
Se pune o întrebare interesantă și anume cine a lăsat ca Boeing să lucreze pe pierdere în ultimii 15 ani fără ca nimeni să nu o controleze serios ? Pentru ca vorbim de o datorie totala de doar 58 de miliarde de dolari in condițiile in care fabrica de avioane de la Băneasa a fost băgată în insolvență pentru o datorie de doar câteva milioane de euro !
Teoretic orice analist economic poate opina ca totuși Boeing are cu ce garanta solvabilitatea sa versus cele 58 miliarde de dolari datorie dar și față de valoarea necesară minimă de 55 de miliarde de acoperit prin vânzarea de acțiuni, datorii, avioane, etc
Teoretic Boeing ar putea să își păstreze ratingul vital de emitere a datoriilor cu grad investițional foarte important pe o perioadă estimată de ea însăși la trei ani dar, pentru că există mai mulți nu un singur dar.
Dar cine va face planul de afaceri al reengineering-ului (BPR Business Plan of Reengineering) ?
Cine va da pe mâna societății care va face acest BPR al gigantului american toate secretele lui?
Ce garanții de securitate va oferi societatea respectivă către Boeing?
Ce garanții de succes va oferi investitorilor Boeing societatea care va face acest BPR?
În condițiile în care Trump în primul lui mandat de președinte a dat un ajutor financiar important companiei care însă aceasta nu l-a folosit pentru cercetare și dezvoltare ci pentru răscumpărarea acțiunilor emise în timpul lui Obama pentru a putea supraviețui, se pune fireasca întrebare dacă Boeing nu se pregătește cumva pentru a reface schema în cazul realegerii lui Trump.
Pentru ca citind următoarea
declaratie a lui Ortberg din 11 octombrie: “Trebuie să fim clari în ceea ce privește munca cu care ne confruntăm și realiști în ceea ce privește timpul necesar pentru a atinge etapele cheie pe calea redresării”, dată în timp ce anunța intenția de a disponibiliza 10% din propria forță de muncă calificată (circa 17.000 de angajați) și reducerile programului la Boeing Commercial Airplanes (dintre care și cea de interzicere a deplasării în interes de serviciu a angajaților proprii la clasa business !! ) începem să ne gândim serios la această posibilitate nu-i așa?
Dar Ortberg nu se lasă cu una cu două și ne spune în continuare la fel de senil, pardon senin, ca și predecesorul său Kelly în fața comisiei senatoriale de anchetă a Boeing după accidentele cauzate de deschiderea ușilor avioanelor în zbor, ca:
„De asemenea, trebuie să ne concentrăm resursele pe performanță și inovare în domeniile care sunt esențiale pentru cine suntem, mai degrabă decât să ne răspândim în prea multe eforturi care pot duce adesea la performanță și investiții insuficiente”. Sigur va veți întreba dacă nenea acesta Ortberg nu a fost absolvent de Ștefan Gheorghiu sau măcar de SNSPA!
Și asta nu este totul pentru ca Boeing a anunțat creșterea neacoperită cu 2 miliarde de dolari a costurilor programelor Boeing Defense, Space and Security BDS doar în al treilea sfert al anului 2024
Așa ca ar trebui să revedem situația din faimoasa zi a investitorilor din noiembrie 2022 când Boeing le-a adus la cunoștință acestora pierderi de 5 miliarde de dolari la BDS.. Asa ca investitorii pot sta liniștiți pentru ca pierderea actuală totală de 4,4 miliarde este mai mică decât cea din 2022 chiar dacă este o pierdere continuă nu-i așa?
Dealtfel jurnaliștii, ca și noi dealtfel, se întreabă dacă Ortberg prin această prezentare a pierderilor de la BDS – zona strategică de interes național maxim, nu aruncă cu praf în ochi pentru a nu se putea vedea adevăratele probleme ale avioanelor comerciale și eventual o posibilă vânzare a BDS ?
Pentru ca la BDS contractele cu statul sunt pe sume fixe și considerate nerentabile iar în mod evident Guvernul american nu poate da pe mâna oricui această zonă ultra strategică și de interes național
Ca mijloc de fentare a legislației americane și a opoziției sindicatelor, în condițiile în care Boeing pierde sume fabuloase în urma grevei în curs, compania va încerca rapid să cumpere Spirit AeroSystems, lidera subcontractanților săi. Se estimează chiar ca acordul se va încheia până la maxim jumătatea anului 2025 dat fiind greva și presiunea enormă pe vaca de muls Boeing 737 MAX.
Deși subcontractanta sa, Spirit AeroSystems, are un minim de interferență în programele BDS, ea este responsabilă pentru aproximativ trei sferturi din programul 737 al Boeing având concomitent și câte parte din fiecare program de producție al aeronavelor comerciale mari de tip Boeing 767, 777 si 787 pe care le montează în sistem OEM.
Evident însă ca nimeni nu crede ca în aceste condiții Boeing să atingă și să mențină ținta ratei sale de producție de 50 de avioane 737 noi pe lună în următorii doi ani, dar suntem cu toții de acord ca unica modalitate ca Boeing să își refacă fluxurile de numerar este recuperarea acestor întârzieri majore în special la mârțoaga de lux denumită MAX!
Pentru ca Boeing în baza acestui sistem corporatist care o duce din greșeală în greșeală cel puțin în ultimii 15 ani, se încăpățânează să continue să fabrice acest avion depășit Boeing 737 vechi de peste 60 de ani în loc să producă unul nou superior concurentului Airbus 320. Și aceasta în condițiile în care fosta mireasă abandonată exact la altar în fața preotului , a se citi Embraer, pe care chipeșul yankeu Boeing după ce l-a bătut pe zmeul cel urat Airbus, a păcălit-o ca o ia de soție, a se citi cumpără divizia de avioane comerciale de transport, se răzbună acum. Cum? Îl ia de soț pe nou venitul COMAC C 119 made in China și BRICS vor oficia nunta de data asta!
Și pentru ca Wall Street-ul nu doarme ca Bursa noastră, analiștii de acolo deja au identificat ca fiind posibile ieșiri sau cesionari de active precum cele de la United Launch Alliance sau Jeppesen prin care Boeing sa facă rost de niscaiva bani.
Un mare pilot de Boeing 737, format și atestat instructor de recepție la Boeing în USA, îmi spunea după parcurgerea seriei mele de articole pe tema acestei companii ca îl doare inima de ce se întâmpla acum la Boeing, pentru el gigantul american fiind un crez.
Nu i-am putut răspunde decât ca și eu, tot ca pilot de Boeing, sufăr alături de el dar ca indiferent cum privim situația în sine spargerea Boeing este evident doar o problemă de timp și atât!
Timpul însă va demonstra dacă Boeing va rămâne doar în cărțile de istorie și economie sau va mai produce sub acest brand avioane civile grație unui BPR de succes