Analiza economică comparativa pe tipurile de avion din dotarea Tarom a cursei pe destinația Londra

Postat de pe 21 august 2024

Autor: Săndel Panaite

I) Scurt istoric si situația pana la data de 26.07.2022
Cursa pe destinația Londra este una cu tradiție a companiei Tarom
Bazinul de pasageri romani din Anglia a susținut permanent interesul companiei in menținerea si chiar dezvoltarea zborurilor pe aceasta destinație, existând perioade in care au fost operate câte doua zboruri zilnice, aeroportul folosit fiind Heathrow.
Aceasta cursa s-a facut de peste 10 ani de zile si se face astăzi in proporție de 99% doar cu avionul Airbus 318. In cele 1% din cazuri s-a facut fie cu Airbus 310 (cand acest avion exista in flota Tarom) fie cu BoeiNg 737 seriile 300 ( la început cand nu exista in flota Airbus 318), 700 si 800.
Motivul invocat in menținerea acestui tip de aeronava pe destinația Londra fiind cel al taxelor mai mici aferente acestuia in raport cu alte avioane din flota Tarom

II) Calculul de performanța economică a rutei Otopeni -Londra
Pentru a putea face calculul de performanța al cursei vom folosi următoarele avioane din flota Tarom

  1. Boeing 737-800 înmatriculat YR-BGK, cu o capacitate de 189 de pasageri clasa economic
  2. Airbus 318 înmatriculat YR-ASD, cu o capacitate de 120 de pasageri clasa economic
    Taxele de survol pentru avionul:
  • Boeing 737-800 înmatriculat YR-BGK, cu o capacitate de 189 de pasageri clasa economic sunt de 1953,64 USD
  • Airbus 318 înmatriculat YR-ASD, cu o capacitate de 120 de pasageri clasa economic sunt de 1722,66 USD
    Prin compararea celor doua costuri de survol rezulta ca pentru avionul Boeing 737-800 înmatriculat YR-BGK, cu o capacitate de 189 de pasageri clasa economic se plătește mai mult cu 230,98 USD
    1953,64 – 1722,66 = 230,98 USD

Pentru calculul restului taxelor vom folosi tabele de mai jos, tabele existente la Tarom Operațional Control Center OCC.

Si respectiv

Astfel

  1. Pentru avionul Boeing 737-800 înmatriculat YR-BGK, cu o capacitate de 189 de pasageri clasa economic se percep următoarele taxe
    a) Noise Charge 3029,67 GBP
    b) Emissions Charge 149,39 GBP
    Adica un total de 3179,06 lire sterline ceea înseamnă la o rata de schimb de 1,20 suma de 3814,872 USD
    Total
  2. Airbus 318 înmatriculat YR-ASD, cu o capacitate de 120 de pasageri clasa economic se percep următoarele taxe
    a) Noise Charge 1514,84 GBP
    b) Emissions Charge 110,01 GBP
    Adica un total de 1624,85 lire sterline ceea înseamnă la o rata de schimb de 1,20 suma de 1949, 82 USD
    3179,06 – 1624,85 = 1229,24 GBP adică 1.475,088 USD
    Diferența de taxe este de 1.475,088 USD in plus, pentru avionul Boeing 737-800 înmatriculat YR-BGK, cu o capacitate de 189 de pasageri clasa economic, fata de avionul Airbus 318 înmatriculat YR-ASD, cu o capacitate de 120 de pasageri clasa economic
    Cantitatea de petrol folosita de către avionul
  • Boeing 737-800 înmatriculat YR-BGK, cu o capacitate de 189 de pasageri clasa economic este de 10.970 kg de petrol conform planului de zbor
  • Airbus 318 înmatriculat YR-ASD, cu o capacitate de 120 de pasageri clasa economic este de 9820 kg de petrol conform planului de zbor
    Prețul tonei de petrol este egal in ambele cazuri si are valoarea de 1035 USD
    10.970 – 9820 = 1.150 Kg
    1.150 kg înseamnă la un preț de 1035 USD Per tona 1.190 USD in plus pentru avionul Boeing 737-800 înmatriculat YR-BGK, cu o capacitate de 189 de pasageri clasa economic este de 10.970
    In ceea ce privește timpii de zbor al fiecărui avion in parte avionul Airbus 318 înmatriculat YR-ASD, cu o capacitate de 120 de pasageri clasa economic este mai rapid cu doar un minut (conform planului de zbor) decât avionul Boeing 737-800 înmatriculat YR-BGK, cu o capacitate de 189 de pasageri clasa economic. In acest caz vom aprecia ca timpii de zbor sunt egali (2 ore si 58 de minute) si nu influentează calculul economic al cursei analizate

Cautand pe site-uri specializate de vanzare bilete am găsit

  • cel mai ieftin bilet pe Vola.ro pentru un zbor dus întors in luna august a anului 2022 in valoare de 600 euro
  • cel mai ieftin bilet pentru un zbor dus întors in luna august a anului 2022 in valoare de 384 euro pe site-ul Tarom
    Pentru un calcul minimalist vom folosi valoarea celui mai mic bilet adică cea de 384 euro si vom folosi o paritate de 1,1 la rata de schimb euro USD, ceea ce înseamnă ca biletul dus întors costa 422,4 USD
    Nu vom analiza situația doar a unui bilet one way care este întotdeauna foarte scump ci a celui dus întors dar împărțit in doua ca si preț pentru a analiza doar segmentul Otopeni Londra

Adunând costurile suplimentare generate de folosirea avionului Boeing 737-800 înmatriculat YR-BGK, cu o capacitate de 189 de pasageri clasa economic in locul avionului Airbus 318 înmatriculat YR-ASD, cu o capacitate de 120 de pasageri clasa economic rezulta o diferența de 2896, 318 USD

1.190 USD ( diferența petrol) + 1.475,088 USD (taxe suplimentare) + 230,98 USD (taxe de survol) =
2896,318 USD

Diferenta numarului de locuri dintre cele doua avioane este de 69 de locuri in plus in favoarea avionului Boeing 737-800 înmatriculat YR-BGK

La un preț de 422,4 USD Per cursa dus întors vom folosi jumătate din el pentru calculul rutei Otopeni – Heathrow adică 211,2 USD ceea ce reprezintă pentru cei 69 de pasageri in plus un venit minim încasat de 14.572,8 USD
Scăzând costurile suplimentare de 2896,318 USD rezulta un profit net suplimentar de 11.676,482 USD
14.572,8 – 2896,318= 11.676,482 USD

III) Concluzii

  1. In mod inexplicabil in plin avânt al industriei cand traficul era extrem de dezvoltat Tarom a ales sa își limiteze singura capacitatea de transport pe aceasta destinație
  2. Introducerea celei de a doua secvențe zilnice pe aceasta destinație probează interesul si numărul pasagerilor pe aceasta destinație
  3. Raportul de Audit intern al agențiilor externe executat in 22.08.2019 de către Comisia de Audit a Tarom a arătat faptul ca agențiile externe vindeau doar un procent de 3% din totalul biletelor comercializate de către Tarom
    In acest raport nu se precizează însă, in mod intenționat, motivele nefolosirii avioanelor de capacitate mai mare
  4. In condițiile actuale cand competitorii direcți ai Tarom au mari probleme generate de lipsa de avioane, lipsa de echipaje etc care au condus la anularea a extrem de multe curse iar Tarom se situează in primele 3 companii europene cu numărul cel mai muc de curse anulate saj întârziate devine inexplicabila din nou menținerea folosirii avionului Airbus 318
  5. Creșterea numărului de curse charter a condus la un fenomen de hibridizare a activităților Tarom in anul 2022 in condițiile in care piata si-a revenit conform datelor publicate de EASA Air Traffic Control la peste 95% din vârful atins in anul 2019
  6. Existenta unor situații in care
  • CEO Tarom provenea din Blue Air, tatal ei era membru fondator al acelei companii, au fost cedate rute de către aceasta in favoarea Blue Air (Otopeni Bacau, Otopeni Valencia, etc)
  • relațiile personale ale unor piloți cu sfera managementului
  • nu s-a ținut cont de ineficienta economică demonstrata a avionului Airbus 318
  • CEO nu provenea din aviatie si nu avea cunostiintele necesare pentru a observa aceasta situație
  • CFO fie nu provenea din aviatie si nu avea cunostiintele necesare pentru a observa aceasta situație fie nu i s-a cerut o astfel de analiza a acestei curse
  • nu se știe cui a fost cedat si in ce condiții al doilea slot de operare pe Heathrow in condițiile in care un slot pe acest aeroport are o valoare de multe milioane de euro si sunt greu de accesat si acordat
  • etc
    au condus la pierderi directe conform cazului in speța analizat mai sus

IV) Propuneri si termene

  1. Realizarea unui studiu intern care sa indice zilele in care vor fi introduse inițial avioanele Boeing 737-800 înmatriculate YR-BGK, si YR-BGJ cu o capacitate de 189 de pasageri clasa economic in locul avioanelor Airbus 318 cu o capacitate de 120 de pasageri clasa economic
    Termen 2 zile
  2. Lansarea campaniei de informare publica a noii capacitați de transport oferite de către Tarom pe aceasta destinație
    Termen 2 zile
  3. Introducerea treptata la vanzare a locurilor corespunzătoare avioanelor Boeing 737-800 înmatriculate YR-BGK, si YR-BGJ cu o capacitate de 189 de pasageri clasa economic in locul avioanelor Airbus 318 cu o capacitate de 120 de pasageri clasa economic
    Termen 5 zile

Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background