ANAF – somat de mediul de business. Tot ANAF – duduie angajările.

Postat de pe 14 martie 2024

Autor: Oana-Medeea Groza

Mediul de afaceri din România se revoltă împotriva abuzurilor pe care le face ANAF în numele digitalizării, a anunțat jurnalista Iosefina Pascal în emisiunea „Scamatoriile Iosefinei” de la Radio Gold FM.

Mediul de business solicită autorităţilor să amâne cu şase luni aplicarea amenzilor privind e-Factura, în contextul în care serverele ANAF sunt indisponibile ore întregi, zile la rând. În prezent, amenzile sunt suspendate până la 1 aprilie, iar ministrul Finanţelor a declarat că măsura ar putea fi prelungită până la sfârşitul lunii iunie. Compania acuză ANAF că face teste pe banii antreprenorilor şi precizează că e-Factura a generat cel mai mare haos din ultimul deceniu în mediul antreprenorial.

Compania NextUp, care se ocupă de software, arată că infrastructura şi serverele ANAF nu sunt pregătite pentru a digera cantitatea enormă de informări şi documente pe care mediul privat le trimite în acest moment. Gradul de adoptare a e-Facturii este de 30% şi în aceste condiţii infrastructura ANAF nu face faţă valului de documente, serverele blocându-se în fiecare zi ore întregi. Aceste blocaje și întârzieri creează probleme atât cetățenilor, cât și firmelor intermediare care profită de pe urma sistemului defectuos de la ANAF, sărind în ajutorul utilizatorilor nepricepuți.

Totodată, compania NextUp a subliniat că statul eşuează din nou în a dezvolta o relaţie bună cu contribuabilii, învinovăţindu-i pe aceştia pentru blocaje pe care el însuşi le-au creat prin gestionarea rudimentară a implementării e-Factura. Firma, care deservește peste 6.000 de antreprenori şi IMM-uri din întreaga ţară, impactate de noile schimbări, a înaintat o adresă oficială către Ministerul Finanţelor prin care solicită statului să vină în întâmpinarea contribuabilului cu o infrastructură stabilă şi cu o capacitate adecvată pentru volumul mare de documente. Solicită statului român să amâne aplicarea amenzilor privind e-Factura atât cât va fi nevoie, chiar şi 6 luni sau până în 2025 dacă va fi cazul, pentru a pune la punct o infrastructură digitală funcţională, nu una şubredă cum este cea de acum.

În contrast cu modul în care acționează statul român, Polonia a amânat implementarea acestui sistem digital cel puțin până în 2025, pentru că nu deține încă infrastructura necesară și altfel ar fi creat probleme contribuabililor și firmelor, în plin an electoral. Infrastructura digitală ANAF e construită ca un labirint. Fără un soft viabil, acest lucru se desfăşoară în felul următor: pentru fiecare factură emisă, este necesară conversia din PDF în XML, apoi accesarea SPV şi încărcarea XML-ului în SPV. De asemenea, trebuie accesat şi verificat des SPV pentru facturile aşteptate de la furnizori – fiecare factură va trebui descărcată în format XML şi apoi convertită în format PDF. Acest lucru îngreunează considerabil munca din firmele private.

Experții companiei de software estimează că, dacă ANAF nu va rezolva problemele de digitalizare din curtea proprie, data de 1 aprilie nu este un termen realist pentru aplicarea amenzilor. „Instituţiile statului nu s-au pregătit pentru sistemul RO e-Factură înainte ca acesta să devină obligatoriu pentru antreprenori. Ar fi fost normal ca statul să fi colaborat mai bine cu mediul de afaceri, înainte să ia această deciziei. Există consecinţe semnificative pe care antreprenorii le resimt în munca de zi cu zi în activitatea lor. Noi, din mediul privat, suntem pregătiţi pentru a trimite e-Factura. Antreprenorii trimit documentele la timp, însă acestea nu sunt receptate de serverele ANAF care sunt indisponibile ore întregi, zile la rând. Prin urmare, această amânare o cerem pentru a da şansa statului să se pregătească şi să nu mai facă teste pe spatele, timpul şi banii mediului privat. Statul este cel care are nevoie de timp să se pregătească, mediul privat este deja pregătit pentru e-Factura”, declară Roxana Epure, Managing Partner NextUp.

Pe lângă problemele extrem de grave pe care le are platforma ANAF, aflăm că, deși procesul de digitalizare ar presupune eficientizarea muncii și, deci, reducerea anumitor cheltuieli pentru personal, instituția face noi angajări. Iosefina Pascal a dezvăluit că ANAF va fi restructurat, astfel încât să existe un departament local. La nivelul ANAF se va înfiinţa și un nou post de vicepreşedinte care va coordona în mod direct activitatea de digitalizare a instituţiei. În nota de fundamentare a proiectului de act normativ se justifică acestă măsură prin faptul că activitatea ANAF este complexă și că aceasta are nevoie de eficientizarea „procesului aferent şi asigurării unui circuit informaţional decizional care să asigure o mai mare coerenţă decizională, dar şi pentru o diminuare a efortului depus pentru atingerea obiectivelor (a costurilor operaţionale) raportat la rezultatele obţinute, obiectivele principale pe linia digitalizării neputând fi realizate fără o susţinere consistentă şi performantă din partea unui management dedicat”.

Emisiunea „Scamatoriile Iosefinei”, prezentată de Iosefina Pascal, se difuzează de luni până joi de la ora 16, la Radio Gold FM. Înregistrările integrale pot fi urmărite pe pagina de Facebook a Radio Gold FM România, dar și pe platforma goldtv.


Opiniile cititorului

Lasa un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate *


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Melodia actuala

Titlu

Artist

Background